webForumDet fria alternativet

Skriva ut dokument (t.ex. fakturor) i Java Swing

2 svar · 1 108 visningar · startad av erciz

ercizMedlem sedan maj 20011 880 inlägg

Hur gör jag för att enklast skriva ut dokument som t.ex. fakturor med Java Swing? Jag har provat några olika sätt men det är väldigt svårt och tidskrävande att få det bra.

1. Jag har provat att skriva ut direkt med Java Printing, men det blir väldigt lågnivå med koordinater och det är svårt att hantera text.

2. Jag har också provat JasperReports, men det är också ganska lågnivå med koordinater och det är svårt att göra snygga dokument om det inte är rena rapporter.

3. Det som har fungerat bäst är att göra en egen Printable Swing-komponent, där jag kan använda en layoutManager, men det är svårt att få till det snyggt och bra även här pga brister i de layouthanterare som finns.

Någon som har nåt tips för att skriva ut snyggt på ett enklare sätt? Mitt krav är att det ska gå att fylla dokumenten med data och skicka dem till skrivaren direkt utan att generera någon form av fil innan utskrift.

dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg

Har du löst problemet? Berätta gärna hur. Om inte borde det funka att skapa en pdf som skickas till skrivaren. Kanske lite (för) bökigt det med iofs.

ercizMedlem sedan maj 20011 880 inlägg

erciz skrev:

1. Det som har fungerat bäst är att göra en egen Printable Swing-komponent, där jag kan använda en layoutManager, men det är svårt att få till det snyggt och bra även här pga brister i de layouthanterare som finns.

Det blev till att göra en egen Swing Component som implementerar Printable. En ny komponent för varje dokument. Riktigt dåligt. Det här är en bra anledning till att byta till .NET om man använder många dokument och utskrifter.

Genererad på 369 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb