webForumDet fria alternativet

90 gradars rotation i Java

Javaur Java

9 svar · 751 visningar · startad av alan

Medlem sedan sep. 200279 inlägg
Frågan#1

Hej,

Någon som vet hur man skulle kunna rotera ett fönster i Java, eller kanske JPanel med dess innehåll?

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Vad är det du egentligen vill göra?

Rotera en bildyta? Ändra proportionerna på nån komponent?
Jag förstår inte anledningen till att rotera hela användargränssnittet, om det är det du är ute efter.

Jag har en PDF-viewer (som finns i en JPanel), skulle vilja läsa PDF i min bärbar som en bok. Det jag måste göra är att vrida på fönstret alt. panelen 90 grader, frågan är hur man ska göra det?

alan skrev:

Jag har en PDF-viewer (som finns i en JPanel), skulle vilja läsa PDF i min bärbar som en bok. Det jag måste göra är att vrida på fönstret alt. panelen 90 grader, frågan är hur man ska göra det?

Då förstår jag. Men då tycker jag att en bättre lösning är att rotera hela bilden i inställningarna i ditt OS. Tycker att det känns mer logiskt så. Nåt liknande den här tråden: http://superuser.com/questions/71673/how-can-i-rotate-my-display-orientation-by-90-degrees

Tack för svaret!

Känner till det här.. fast jag vill stänga fönstret (med den roterade texten/pdf-filen) och hamna i mitt main-fönster utan att behöva köra några inställningar.

Här finns samma fråga:

http://www.experts-exchange.com/Programming/Languages/Java/Q_20808437.html#mainSection

Har registrerat mig och kikat på svaren, verkar inte finnas någon lösning...

alan skrev:

Känner till det här.. fast jag vill stänga fönstret (med den roterade texten/pdf-filen) och hamna i mitt main-fönster utan att behöva köra några inställningar.

Jag förstår. Men jag tycker fortfarande det är fel att lösa det på applikationsnivår (programnivå). Du borde göra nån funktion i programmet som ändrar inställnigarna i OSet isåfall, men då tror jag att Java är fel språk. Det kanske finns nåt i .NET ramverket för detta? (om det är Windows du arbetar med)

På telefoner som t.ex. Android finns ju den här funktionen redan inbyggt i OS:et.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Någonting säger mig att det kan vara svårt att rotera en Component som JPanel. Om du istället kan rotera PDF-läsaren, låter vettigare. Det du skulle kunna göra är att skapa en egen PDF-läsarklass som ärver från den "riktiga". Antagligen har den en paint(Graphics)-method som du kan överskugga;

public class MyPDFViewer extends PDFViewer {
   @Override
   public void paint(Graphics g) {
      Graphics2D graphics = (Graphics2D) g;
      double degrees      = 90.0d;
      double radians      = degrees * (Math.PI / 180);

graphics.rotate(radians);
   }
}

Det här är alltså helt gripet ur luften, men kanske kan det fungera :)

Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Vad är det för PDF-komponent?

har fått ändra lösningen..

tack för all hjälp!

alan skrev:

har fått ändra lösningen..

tack för all hjälp!

Hur blev lösningen?

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)