GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Vet inte ens om det är någon här som använder Ajaxtags?
Har börjat leka med J2EE nyligen, vilket är riktigt spännade, och finner taglibs oerhört användbart. Det blir en snygg uppdelning av Java-kod och html/css.
Jag använder AjaxTags för lite Ajax-lull lull. Bland annat så har jag en updateField för att skicka ett formulär utan att ladda om sidan. När detta är gjort skulle jag vilja ha en htmlContent uppdaterad. Har försökt att dela trigger mellan dessa två ajax-taggar men det vill sig icke (den senast definierade taggen blir den som används, den andra verkar tappa sin trigger).
Hur kan jag lösa detta? Kan jag manuellt trigga htmlContent via javascript?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jag tittade nu lite snabbt på AjaxTags och tycker att det ser lite omständigt ut. Jag använder själv JBoss Rich Faces (tidigare Ajax4Jsf), vilket jag tycker är sjukt snyggt! Kan ju bara appliceras på JSF-dokument i och för sig, men om det är MVC du är ute efter så är det JSF (eller Facelets) du är ute efter. Du tyckte att TagLibs hade en snygg uppdelning på Java och presentation. Kolla in JSF och Facelets, väldigt snyggt. Plus att du då får ett jäkligt najs Ajax-lib du kan integrera med JSF då. ;)
http://jboss.org/jbossrichfaces/
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Jag har inte koll på vad JBoss egentligen är. Är det en hel IDE som Eclipse? Kan jag använda Jboss Rich Faces direkt med Eclipse som jag idag kör och är väldigt nöjd med?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg JBoss är en del av Red Hat, med andra ord ett företag. Har mycket nyttiga programvaror och bibliotek, som t.ex. JBoss ESB (Enterprise Service Bus), en applikationsserver (JBoss AS), och så såklart Rich Faces/Ajax4Jsf. ;)
Med andra ord, ingen IDE. Du laddar helt enkelt ned paketen och skeppar med dom i ditt WAR-arkiv när du ska deploya din applikation. Visst kan du integrera det med Eclipse, men inte med standard-Eclipse - utan med Eclipse EE (som du ändå använder, gissar jag på, eftersom du arbetar med TagLibs?).
Rich Faces fungerar inte riktigt som AjaxTags och JSF fungerar inte riktigt som TagLibs.
Exempel:
Vi har en enkel java-böna, AjaxBean.java:
package gein.a4j;
public class AjaxBean {
private String echo;
public String getEcho() { return this.echo; }
public void setEcho(String echo) { this.echo = echo; }
}
Vi har ett JSF-dokument, echo.jsp;
<%@ taglib uri="https://ajax4jsf.dev.java.net/ajax" prefix="a4j"%>
<%@ taglib uri="http://java.sun.com/jsf/html" prefix="h"%>
<%@ taglib uri="http://java.sun.com/jsf/core" prefix="f"%>
<html>
<head>
<title>A4J Echo Text</title>
</head>
<body>
<f:view>
<h:form>
<h:inputText size="50" value="#{AjaxBean.echo}" >
<a4j:support event="onkeyup" reRender="repeatMe"/>
</h:inputText>
<h:outputText value="#{AjaxBean.echo}" id="repeatMe"/>
</h:form>
</f:view>
</body>
</html>
Samt en web.xml och en faces-config.xml (den senare används av JSF, men web.xml känner du nog till). Det enda du behöver konfigurera för att applicera Ajax4Jsf är att sätta ett filter så att dokumenten läses av A4J innan JSF läser dom.
Exemplet ovan gör ju inget vettig, utan ekar bara tillbaka information som klienten skriver i en textruta och visar den brevid.
Det är allt för att visa ett (väldigt) enkelt exempel på hur Ajax4Jsf fungerar. Som du ser behöver du inte hålla på med Servlets och request-objekt, klass-överlagring, osv. för att få det att fungera. Ajax4Jsf sköter allt sånt.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Supertack för ett bra svar! (y)
Det där ser ju riktigt intressant ut. Nu har jag visserligen gjort så mycket med Ajaxtags i det här projektet så det blir nog lite väl mycket jobb att ersätta allt med Ajax4Jsf istället. Men för framtida grejer så ska jag definitivt ta en titt på det där!
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Ja, jag förstår att det tar för mycket tid att skriva om - men som du sa, till nästa projekt möjligtvis. :)
Jag måste också rätta mig själv lite, jag tror att JBoss är mer av en organisation än vad det är ett företag (Red Hat är väl snarare företaget). JBoss är s.k. community driven. :)
Jag har faktiskt gjort en liten kom-igång-guide för Glassfish/JSF/Facelets/Ajax4Jsf. Den är absolut inte djup, men kanske någon nappar på den. :)
Bifogar den, om någon mer skulle vilja lära sig vacker Java EE.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Suveränt! (y)
Laddar genast hem och sparar undan guiden.