swedeMedlem sedan feb. 2004227 inlägg Hej!
Sitter och jobbar med ett litet struts projekt, men har stött på problem.
Har en Action class som ser ut som följer:
public class DashboardAction extends Action {
public ActionForward execute(ActionMapping mapping, ActionForm form, ServletRequest request, ServletResponse response) throws IOException, ServletException {
String target = new String("success");
ArrayList accounts = null;
System.out.println("Action...");
try {
Context initCtx = new InitialContext();
Context envCtx = (Context) initCtx.lookup("java:comp/env");
DataSource datasource = (DataSource) envCtx.lookup("jdbc/accountingDB");
accounts = AccountData.getAccounts(datasource);
} catch (Exception e) {
System.out.println(e.toString());
}
System.out.println("Proceeding to target");
request.setAttribute("accounts", accounts);
return (mapping.findForward(target));
}
}
Och när jag anropar den så verkar den fungera i och med att Tomcat skriver ut följande i consolen:
INFO: Initialize action of type: app.action.DashboardAction
Men min jsp sida som ForwardMapping pekar mot (dashboard.jsp) renderas enbart som:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=windows-1252"></HEAD>
<BODY></BODY></HTML>
I min jakt på att hitta felet lade jag till System.out.println("debugtext") i min Action klass för att få se om koden skiter sig någonstans,
men inget kommer ut i tomcats console.
Vad har jag missat?
LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg Finns din action med i struts-config.xml?
swedeMedlem sedan feb. 2004227 inlägg Jepp, ser ut som följer:
<action-mappings>
<action path="/dashboard" type="app.action.DashboardAction" scope="request">
<forward name="success" path="/dashboard.jsp" />
</action>
</action-mappings>
Ska testa att rensa dashboard.jsp för att se om det är något där som går snett...
swedeMedlem sedan feb. 2004227 inlägg Skummt, verkar vara som att den inte accessar min dashboard.jsp fil, för om jag anropar den direkt så får jag åtminstone korrekt titel på siadan...
LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg Är struts-configen handhackad eller genererad via annotations.
Är det någon Form kopplad till den? Du borde lägga dina accounts i en form som du använder på jsp-sidan istället.
Jag gjorde en liknande konstruktion och får det att funka i JBoss. Någonting är generalknas...
swedeMedlem sedan feb. 2004227 inlägg Ja, struts-config.xml är handknackad, kör med Eclipse och bara WTP pluggen.
Har ingen form, jag har bara en action för att hämta data ifrån en databas och sedan skicka över bönorna till .jsp sidan för rendering.
Men jag tror felet ligger i att struts inte skickar mig till rätt .jsp sida, men jag hade väntat mig något fel meddelande i stil med page not found...
LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg Ta och debugga och kolla vad du får ut från ur mapping.findForward(target).
swedeMedlem sedan feb. 2004227 inlägg Jag har startat ett nytt projekt, med mer eller mindra Action klasser och nu verkar det fungera...
Har ingen aning varför... Måste gjort något general knas någonstans.
Tack Lime för din hjälp