onzoMedlem sedan okt. 200617 inlägg
Hej...
En liten dum fråga. Går det att plocka fram läsbar javakod ifrån en jar-fil?
Jag har nämligen en grej jag gjorde i java för en tid sedan och som jag nu vill jobba vidare med. Men tyvärr så hittar jag bara jar-filen men inte några java-filer.
Så jag undrar alltså nu, går det att få fram koden på något sätt?
sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg
En Jar-fil är inget annat än en zip-fil med java-klasser och andra resursfiler. Packa upp jar-filen med valfritt zip-verktyg.
Ditt problem är dock förmodligen att jar-filen enbart innehåller klassfilerna, inte källkoden. Lösningen på det problemet är att använda dekompilatorn Jad som dekompilerar bytekod tillbaka till källkod. Om du använder Eclipse som utvecklingsmiljö så vill du förmodligen också köra Jadclipse som är ett väldigt trevligt plugin till Eclipse som använder Jad och som gör att du kan dekompilera klasser automatiskt så fort du försöker öppna dom i Eclipse.
onzoMedlem sedan okt. 200617 inlägg
Hej
Tack för hjälpen.
Testade att köra via eclipse men har inte fått det att fungera riktigt ännu (jobbar dock vidare på det).
Men jag testade jad direkt från konsolen och det fungerade helt perfekt.
Så ännu en gång, tack för hjälpen. Jag hittade all kod utskriven på papper, skulle inte detta fungerat så var lösningen att skriva in allt igen från början. Nu slapp jag ett tråkigt och tidskrävande jobb... :)
Anders