webForumDet fria alternativet

Komma igång med jsp

9 svar · 1 045 visningar · startad av Asa

AsaMedlem sedan dec. 20011 934 inlägg

Jag tänkte försöka komma igång med att bygga hemsidor med .jsp men vill då veta vad som behövs och hur man gör.

Jag har Windows Vista Home Premium.

swedeMedlem sedan feb. 2004227 inlägg

Jag skulle ladda ned Eclipse (http://www.eclipse.org) med WST och
Tomcat (http://www.apache.org).

Då har du en bra utvecklingsmiljö att utgå ifrån.

Guider finns på nätet, eller fråga här. Har tyvärr inga bra länkar då jag
har lärt mig via böcker (paperware :) )

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

Man brukar inte prata om enbart JSP. Webbapplikationer utvecklar man i den del av Java som heter Java Enterprise Edition (JEE) och där ingår JSP som en del, för att bygga själva presentationslagret.

Det du först bör göra är att få en grundläggande förståelse i hur Java fungerar och är uppbyggt.

Det finns många informationssajter på nätet. Jag rekommenderar IBM developerWorks, där hittar man artiklar och tutorials om mycket som rör Java och JEE. Läs t.ex artikeln på Java-delen av developerWorks som heter New to Java Technology samt introduktionsartikeln Introduction to Java programming och Intermediate Java programming.

Tanka ned Eclipse som swede tipsar om, det är den bästa utvecklingsmiljön för Java. Gå igenom några grundläggande tutorials, bygg lite Javaprogram, gå sen vidare och titta på webbdelarna, installera en Tomcat-server osv.

Okej, tackar för det båda två. Har börjat med java nu på högskolan och så småningom kommer vi komma in på jsp. Därför frågade jag.

K@llenMedlem sedan mars 20032 654 inlägg

Tackar för det :)

CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg

K@llen skrev:

Investera i följande bok:
http://www.oreilly.com/catalog/headservletsjsp/?CMP=OTC-KW7501011010&ATT=headservletsjsp

Instämmer, en kanonbok :)

FuelMedlem sedan okt. 20001 325 inlägg

Tomcat måste vara installerat ? om man nu redan har apache på sin win xp lekburk. Vill ha php & jsp på samma server..

CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg

Se förklaring nedan :)

Apache Tomcat is a web container, or application server developed at the Apache Software Foundation (ASF). Tomcat implements the Java Servlet and the JavaServer Pages (JSP) specifications from Sun Microsystems, providing an environment for Java code to run in cooperation with a web server. It adds tools for configuration and management but can also be configured by editing configuration files that are normally XML-formatted. Tomcat includes its own internal HTTP server.

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Fuel skrev:

Tomcat måste vara installerat ? om man nu redan har apache på sin win xp lekburk. Vill ha php & jsp på samma server..

Det är inget problem. Du kan konfigurera Apache HTTP-Server (jepp, Apache är en Open Source ORGANISATION, inte en server) så att den skickar php till php-demonen och och servlet-anrop till Tomcat.

Finns beskrivet väldigt bra i Tomcat-manualen. Sedan är ett tips att använda någon form av sufix (pre eller post) i serlvet-mappingen så att det blir enklare att slussa vidare servlet-anrop från HTTP-demonen. Jag använder oftast .do eller .st i mina applikationer.

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb