webForumDet fria alternativet

Testa lite :)

13 svar · 946 visningar · startad av yador

yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg

Hejsan, jag har testat lite olika server språk för att göra webbsidor i, dock har jag aldrig provat göra det i java. Hade tänkt göra det imorgon när man är ledig :) Så hur fungerar det att göra webbsidor i java? Är det som i php eller mer som asp.net? Vad behöver man? Sitter nämligen just nu med en Linux dist, openSUSE på min dator.

Måste man kunna vanlig java? Kan nämligen inte java, dock c++ så java:s syntax har jag inga problem med. Kan knappt några funktioner dock :(

Mycket tacksam för svar.

Tack på förhand!

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

java har (vad jag har förstått) ett större ramverk än vad php har... så i stilen med .NET att du deklarera delar av ramverket som du gör i .NET också... så skulle säga att det liknar med .NET än php då du även kompilera java filerna (rättar mig om jag har fel)

Ett stort ramverk är ju alltid ju bra så länge dem är inkapslade så det blir inte namn konflikter. Men vad måste man ladda ned för att komma igång? Som jag har uppfattat det hittills så kan man göra webbsidor i java på flera sätt. Stämmer detta? Vilka är dem olika sätten i så fall?

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

java applets kan du göra och "vanliga sidor" om jag har förstått det hela rätt...

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

voigtann1 skrev:

java applets kan du göra och "vanliga sidor" om jag har förstått det hela rätt...

... vilket du inte har... ;)

Dax att reda ut lite begrepp:

Java Applet: Är ett vanligt, oftast grafiskt, program som körs en en lite speciell miljö i din webbläsare. Att jämföra med t.ex. Flash och Shockwave.

JavaScript: är ett skriptspråk som är framtaget av Netscape en gång i tiden. Har bara namnet och vissa funktioner gemensamt med Java men är inte på något sätt Java öht.

Servlet: Är ett program som körs på en server och som kan svara på ett http-anrop. Att jämföra med t.ex. Fast-CGI.

JSP (Java Server Pages): Är ett sätt att mixa html-kod och java-kod. Kompilerar i praktiken ner till en Servlet. Kan du skriva det i JSP kan du skriva det i ren java... det är bara så mycket enklare att göra det i JSP. Jämförs med ASP och PHP, där du också kan blanda html och kod-snuttar.

http://www.dmst.aueb.gr/dds/pubs/conf/2002-SANE-DynCont/html/dyncont.html förklaras de olika dynamiska webb-teknikerna väldigt bra tycker jag.

Intressant länk Lime som jag har precis läst lite i :) Men ska ladda ned tomcat och installera och testa båda(servlet o jsp) vetja. Sedan går man över till den som det kändes bäst med. Har någon tips på bra böcker, tutorials på nätet som lär ut båda webbteknikerna?

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Här har du en länk som förklarar en del av view-lagret (JSP), nämligen custom tags. Det är bl.a. ett sätt att flytta Java-kod ut ur jsp-filerna, för där vill man oftast ha så lite Java som möjligt.

Hmm, satan vad svårt det var att komma på bra länkar...
SitePoint har ett par artiklar men de har blivit rätt gamla nu. Sun har en duktigt stor tutorial men jag vet inte riktigt hur bra den är. Varje gång jag varit dit för att läsa har jag backat tillbaka och letat upp nån annan källa, just p.g.a. att den är för mastig.

Tips: När du ska börja koda, slit ned Tomcat och dra även ned Eclipse WTP (Web Tools Platform). WTP är en variant av Eclipse som bl.a. låter en manövrera Tomcat ifrån IDEn - väldigt trevligt. Gillar man inte Tomcat går det att få in motsvarande funktionalitet för andra servlet containers men det krävs lite mer meck då. Eclipse WTP har också olika guider för skapande av projekt vilket gör att det är väldigt lätt att skapa t.ex. ett webbprojekt och sedan publicera det till Tomcat.

Ska du börja leka med ramverk tycker jag att du ska kolla på Wicket. Det ligger kanske en sväng framåt i tiden, men ändå. :)

Har nu fått igång allt, tog 1 h konstigt nog dock. Lite sent dock:( Hade ju planerat att jag skulle ha fått i ordning allt redan i söndags, men det gick visst inte som planerat.

Jag tackar för tipsen dAEk :) Suns tutorial var ju verkligen stor nu när jag tog en snabb titt på den :) Men jag får läsa 20 sidor om dagen där så kommer jag kunna det mesta om ett halvår. :e Men Tack för all hjälp, alla!

Hur gör man så att bara localhost/127.0.0.1 kan komma åt servern. Vill nämligen inte att det ska gå att fylla i mitt ip:8080 sedan visas startsidan.

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

I Tomcat??

http://www.owasp.org/index.php/Securing_tomcat finns en grym (om jag får säga det själv) tutorial om hur man säkrar TC.

Det du gör är följande:

If filen CATALINA_HOME/conf/server.xml skriver du in följande.

<!-- allow only local IPs to connect to the server -->
<!-- contrary to the current Tomcat 5.5 documation the value for allow is not a regular expression -->
<!-- future versions may have to be specified as 192\.168\.1\.* -->
<Valve className="org.apache.catalina.valves.RemoteAddrValve"
allow="127.0.0.1" />

Detta ska in före <Realm>-taggarna.

Japp, du gissade rätt Lime. Det var tomcat jag menade :)

Sådär ja, nu fungerar det perfekt :) Tack :)

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Lite sent ute men mitt tips är att du först lär dig programmeringsspråket Java och platformen Java SE ordentligt. Därefter är du redo för steget att att lära dig om webbteknologierna Servlets och JSP.

Tips på böcker:
Head First Java
Head First Servlets & JSP

Bättre sent ute än inget säga :) Ju jag vet det. Jag har också varit på biblan och varit nära att låna någon bok som hette typ "börja med java 2", men den boken var ju över 1000 sidor lätt. Tror att den var på 1300 sidor. Inget som väcker mitt intresse precis. Men boken "Head First Java" var på 600 sidor typ. Helt lagom för en person som mig så den har jag reserverat nu. Tack :)

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

yador skrev:

Men boken "Head First Java" var på 600 sidor typ. Helt lagom för en person som mig så den har jag reserverat nu. Tack :)

Bra gjort (y) Upplägget på boken är allt annat än traditionellt vilket INTE är något negativt.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
134 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)