webForumDet fria alternativet

Kommunicera

7 svar · 568 visningar · startad av asp

aspMedlem sedan aug. 2002747 inlägg

Hej.

Jag undrar om man kan kommunicera från ett JAVA-applet till, låt åss säga ettn vanligt input-fält i HTML koden. Går det tvärtom också? Dvs, kommuncera från HTML sidan till JAVA-applet?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

/ Marcus

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Njea... frågan du bör ställa dig är "varför"?

Att bolla runt med formulär och sådant mha java görs enklast med JSP (Java Server Pages) och vanliga Servlets.

Ramverk som Spring och liknande kan hjälpa till enormt. Att hålla på med Applet/HTML är i 99 fall av 100 mer frustrerande än det effekten det ger, imho.

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Det går att scripta applets, iaf i Mozilla-browsers. Publika metoder i appletklassen kan anropas av Javascript. Eller det funkade sist jag testade, för ett par år sen ;)

Sen håller jag med Lime om att det kanske inte är det bästa alternativet. Men det är en annan sak.

Okej. Jag undrade bara om det gick :)

En till fråga. Kan man kommunicera med en Access databas?

dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg

asp skrev:

Okej. Jag undrade bara om det gick :)

En till fråga. Kan man kommunicera med en Access databas?

Applets har ganska begränsade rättigheter; till exempel kan Applets by default bara ansluta mot domänen den laddades ned från.

• Om du tänkt ansluta mot en Access-databas på filsystemet behövs rättigheter för detta och då brukar man signera sin Applet med cerifikat.
  • Om du tänkt ansluta mot en databas på servern bör du tänka på att det är ganska osäkert eftersom databasen måste exponeras för inkommande anslutningar. Normalt vill man ha sin data skyddad så långt "in" som möjligt. En bättre och vanligare väg att gå är att sätta nån sorts tjänst emellan (en webservice kanske?) som Appleten snackar med, och så sköter tjänsten snacket med databasen.

Hur som helst behöver du en JDBC-driver för Access om det är den databasen du tänkt köra på. :)

Låter som det är rätt krånligt att hantera data med Access och Applets. Finns det något smartare sett att spara och hämta data med Applets? Tanken är att göra ett luffarschackspel där man kan spela över nätet. Så jag vill gärna kunna hämta datan med vanlig ASP-kod också.

Förslag?

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Du kan anropa webbsidor som ligger på samma server som appleten.
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/networking/urls/index.html

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

spango skrev:

Det går att scripta applets, iaf i Mozilla-browsers. Publika metoder i appletklassen kan anropas av Javascript. Eller det funkade sist jag testade, för ett par år sen ;)

Sen håller jag med Lime om att det kanske inte är det bästa alternativet. Men det är en annan sak.

Jo, jag vet, men jag brukar försöka förtränga det. ;) Jag vägrade göra så även när Pierre ville ha det så i Java-labbarna...

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb