webForumDet fria alternativet

JDK Installation i Vista

6 svar · 512 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 528 inlägg

Tjena
Nu vet jag inte om jag Postar rätt, men eftersom det finns andra trådar gällande JDK så testar jag här.
Jag är ute efter att installera JDK på min Laptop med Vista Ultimate, om det går.
Igår så laddade jag hem den senaste versionen från java.sun.com och installerade, men jag tror att något händer på vägen.

Öppnar jag Dos Prompten och skriver "Java" så dyker lite info upp, som tyder på att Java är installerat, men kör jag ett kommando som:

jaf cf en-fil-på-datorn.war ./

Så dyker ett felmeddelande upp:

jar är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil.

Så, jag kan inget alls om det här, men behöver lösa det, då jag ska felsöka i en sida som "sätts ihop" med .vm filer.

Någon som hur jag ska göra?

Tack!

ZaimanMedlem sedan dec. 20012 439 inlägg

Startade du "DOS" prompten som administrator?
Finns sökvägarna med?

Jag startade Prompten som admin, gick till rätt katalog, där .warfilen finns och körde kommandot.

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Jar.exe ligger inte i din path, så systemet vet inte vad du menar när du säger "jar". Antingen får du lägga till (JDK)\bin i din PATH-miljövariabel, eller så får du använda den fullständiga sökvägen till jar.exe, typ:
cmd> C:\Program\Java\jdk_1.6.0_01\bin\jar.exe cf nånting.war ./

spango skrev:

Jar.exe ligger inte i din path, så systemet vet inte vad du menar när du säger "jar". Antingen får du lägga till (JDK)\bin i din PATH-miljövariabel, eller så får du använda den fullständiga sökvägen till jar.exe, typ:
cmd> C:\Program\Java\jdk_1.6.0_01\bin\jar.exe cf nånting.war ./

Yes, nu kördes allt korrekt, men vad händer nu?
Jag har som sagt ingen erfarenhet av det här alls, så jag vet inte vad som ska hända.

Förslag?

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Nu har du byggt ett webbarkiv, en WAR-fil. Släng in den i din servletservers webapps-katalog (i både Tomcat och Resin heter den så iaf, tror den gör det i de flesta andra också). Heter den fubar.war borde du nu kunna gå in på http://localhost:8080/fubar/ och se om den körs.

jo, det stämmer, jag har listat ut hur jag ska göra.

Tack!

127 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)