Vi har några servrar på jobbet och en av dom kör Tomcat version 5.0.19
Jag är inte väldigt insatt i Java och Tomcat så jag hoppas nån kan hjälpa mig med dessa 2 frågor.
Fråga 1:
Nu kör dom servern med Tomcat version 5.0.19 och IIS.
Jag har läst om andra sätt att köra Tomcat där man har installerat
Tomcat + Apache HTTP Server + Apache-Tomcat Connector.
Vad är det för skillnad att köra Tomcat med IIS och att köra Tomcat med Apache Http Server och vilka fördelar/nackdelar finns det (Speciellt säkerhets risker) ??
Fråga 2:
Versionerna är väldigt gammla. Tomcat är version 5.0.19 och Java Runtime är version 1.5.0.2. Det känns inte bra att ha så pass gammla versioner installerade men har det någon betydelse? (Speciellt säkerhets risker)
Själv skulle jag vilja uppdatera mjukvaran på servern men jag vill vara säker på att det är nödvändigt först. Hoppas nån kan hjälpa mig med frågorna!
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg 1. Säkerhetsrisker ligger inte enbart vid vilket operativsystem, webserver, as, osv. man använder - utan hur underhållet av dessa servers sköts. Finns kunskapen i Windows och IIS på kontoret, så finns det ingen anledning till att byta miljö.
2. De versioner du nämner är inte alls gamla. Tomcat6 finns visserligen ute, men din JRE är fräsch.
Tack för svaret!
Måste bara få svar på detta med. Vad är det för skillnad (fördelar/nackdelar) att köra:
1. Endast Tomcat som Webserver.
2. Tomcat och Apache Http Server eller IIS.
Jag antar att Apache Http Server och IIS uppfyller likadana krav?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Tomcat är inte precis optimerad att servera statiska filer, så de kan må bra av att tas om hand av Apache/IIS istället för TC. Har dålig koll på exakt hur stor skillnaden är dock, kanske någon som vill fylla i?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Om vi jämför mot enbart Apache's webserver så hanterar Tomcat inte trafik/fördelar arbetet på lika bra sätt som Apache HTTP Server. Utvecklingsmässigt så finns det fler skillnader, Apache HTTP Server har fler funktionsområden där man kan koppla in fler moduler för t.ex. PHP, CGI, m.m. Även rent säkerhetsmässigt har jag hört att Apache HTTP Server är längder för Tomcat (om kunskaperna kring konfiguration finns). T.ex. så har Apache HTTP Server en modul för att authentisera användarna mot en Windows NT PDC, plus flera andra i vissa fall användbara moduler. Större delen av de som kör Tomcat kör den enbart som JSP/Servlet-motor och låter Apache HTTP Server hantera trafiken. Värt att notera är ju att Tomcat faktiskt är en Apache-server också. De passar med andra ord bra ihop. ;)
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Det är en enorm skillnad mellan att köra Apache HTTP Deamon-Jk13-Tomcat och att köra IIS-Jk13-Tomcat. Isapi-filtret som används i IIS är inte kul alls att jobba med. Det tar en liten stund att klura ut hur man konfigurerar HTTP Deamon till att jobba med TC men när man väl gjort det är det så mycket enklare.
Och så finns det en faktor 1000 fler sidor som berättar hur man ska göra, i jämförelse med IIS/TC.