nidronMedlem sedan jan. 2005209 inlägg
Flytta gärna tråden om den ligger fel. Jag är inte så insatt i java, men har nog lyckats förstå grunderna :)
Problemet:
Säg att jag använder två jsp-sidor och en java-klass-fil.
På den första JSP-sidan kan man fylla i ett värde i en Input-ruta och sedan klicka på en Submit-knapp. Då skickas parametern till andra JSP-sidan, varpå ett objekt skapas, parametern skickas in i klassen, behandlas och spottas ut. Men när man kommit till den 2:a JSP-sidan kan man välja att lägga till ytterligare en parameter som skickas till samma objekt/klass och läggs till (till) det första värdet.
Men hur refererar man till det gamla objektet när man klickar på Submit-knappen en 2:a gång?
Går det öht att göra så? :)
Här finns en liten skiss över hur jag skulle vilja göra.
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Ta en titt på sessioner. Du kan spara undan/hämta saker med request.getSession().get/setAttribute.
nidronMedlem sedan jan. 2005209 inlägg
getAttribute har jag nog jobbat med tidigare.
Men kan jag spara och skicka med referensID till objektet, eller liknande? Istället för endast en input-variabel.
LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg
nidron skrev:
getAttribute har jag nog jobbat med tidigare.
Men kan jag spara och skicka med referensID till objektet, eller liknande? Istället för endast en input-variabel.
Ja, i sessionen kan du spara allt som går att serialisera. Det är inte annorlunda att spara en böna som innehåller data om t.ex. en kund än att spara en String. Båda är objekt.
Vad du bör tänka på är att i sessionen bara spara rena data-bönor som inte har några som helst "aktiva" metoder i sig.
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Lime skrev:
Ja, i sessionen kan du spara allt som går att serialisera.
Det går förstås att spara vilket objekt som helst, om man inte har persistent sessionshantering som försöker spara saker till disk, men det är mest dumt att spara saker som inte är vettigt serialiserbara (typ strömmar).
LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg
spango skrev:
Det går förstås att spara vilket objekt som helst, om man inte har persistent sessionshantering som försöker spara saker till disk, men det är mest dumt att spara saker som inte är vettigt serialiserbara (typ strömmar).
Ja, det stämmer, men det kan bli oerhört otrevligt när web-servern startas om.