webForumDet fria alternativet

Java GUI, Look And Feel

3 svar · 626 visningar · startad av Compusa

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Hej!
Pular lite med ett GUI för ett spel jag håller på med och funderar lite kring det här med 'Look And Feel'. Javas standard 'look and feel' (Cross platform) är säkert bra men inget vidare vackert. Det går ju att sätta 'look and feel' till native men då buggar mitt GUI rejält, i alla fall under Ubuntu med clear looks. Frågan jag ställer mig är hur ni brukar göra? Det snyggaste hade ju varit att få native att fungera men då får man problem med platforms oberoende...

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Ett väldigt sent svar var det beställt. ;)

Det borde väl funka att testa med att sätta system LNF och använda Javas cross platform som backuplösning. För att detta ska rulla på gäller det att inte sätta fast bredd på sina komponenter men det ska man ju undvika i de flesta sammanhang ändå, såatteh... ;) Man bör sätta minimumSize och preferredSize har jag för mig.
Personligen föredrar jag nog att jobba med Gridbag layouts, de är rätt okej att jobba med men det brukar kännas aningen rörigt och förvirrande att gå tillbaks och förstå sig på sin gamla kod, men det kanske beror på min lilla erfarenhet. Det ska tydligen finnas grafiska form managers/designers om man bättre gillar drag n drop och sånt tjafs.

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Tack för svaret dAEk, det är alltid aktuellt ;)
Din lösning med att försöka använda systemets LNF som standard och Javas som backup är nog vägen att gå när det gäller AWT/Swing.

Har även kollat på SWT (Standard Widget Toolkit) och det verkar riktigt intressant, har ännu inte lyckats skapa en exekverbar jar-fil som går att köra utanför eclipse dock :(

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Jag försökte få till en fristående SWT-app för ett tag sedan jag med. Jag gav upp. Efter ett antal timmars slit ville skiten fortfarande inte köras fristående som en körbar jar-fil. Sedan dess har jag hållit mig till Swing som dessutom ser snyggt ut i Linux numera i.o.m. Java 6. :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)