webForumDet fria alternativet

Eclipse hittar inte klasserna

4 svar · 496 visningar · startad av spango

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Titt som tätt bestämmer sig Eclipse för att den inte hittar klasserna jag jobbar med. Min source path pekar på /src i mitt projekt, där jag har paketet se.foo.bar (nej, inte riktigt namn ;) ). Så kan vi anta att jag har två klasser som finns på pathen /src/se/foo/bar/X.java och /src/se/foo/bar/Y.java, och kod i stil med detta i Y.java:

X x = new X();
x.doIt();

D.v.s., klasserna pratar med varandra litegrann inuti paketet. Men så plötsligt, oftast i samband med att jag sparar en fil, så bestämmer sig Eclipse för att den inte hittar klass X från klass Y, trots att de ligger i samma paket, det är inga syntaxfel eller liknande. Raderar man projektet (med "Do not delete contents") och skapar ett nytt projekt med samma namn på samma plats försvinner felet. Har STFW:at, men min google-fu känns svag idag.

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Jag löser oftast problemet genom att stänga av det automatiska bygget, göra clean på hela projektet, ladda om nuvarande workbench och kompilera. Det verkar som om senaste Eclipse har någon form av bugg i class-cashningen.

Brukar problemet återkomma i samma projekt efter det?

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Ja, har det väl börjat så brukar det fortsätta. Då brukar jag checka in alla ändringar, blåsa projektet och börja om.

Fick idag tips om att ställa om hur länge Eclipse väntar innan den börjar bygga om projektet igen.

Det ironiska är att det är bara i rena Eclipse-projekt som det här inträffar. I alla nya projekt så kör vi med Maven och där har vi aldrig några problem längre. Om du inte har börjat med Maven är det dax att göra det nu...

Irriterande. Jaja, får väl leva med det...

263 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
130 ms — hämta statistik (db)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)