intesaMedlem sedan apr. 2006190 inlägg
Här kommer en till nybörjarfråga :e
Sitter nämligen och funderar på vilket som är det bästa sättet att göra en databasdriven webbplats på med Java EE.
Just nu är jag lite inne på att man ska anväda sig av stateless session beans för att hämta ut datan från databasen och sedan jsf med managed beans för presentationen. Även om detta sätt fungerar så undrar jag om detta verkligen är optimerat? För jag behöver verkligen inte använda alla delar av jsf, som tex. behålla ett "state", men samtidigt så känns det smidigt att "injecta" mina enterprise beans i mina managed beans med hjäp av @EJB, något som inte fungerar i vanliga beans tillhörandes en jsp-sida.
Som EE nybörjare känns det som det är ganska svårt att koppla ihopp "web tier" med "business tier".
Hur gör ni när ni bygger databasdrivna sidor med java? Hur tror ni att stora databasdrivna sidor som tex. svt.se är uppbyggda?
Alla tankar och ideer kring detta uppskattas! :bire
dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg
Jag har ingen praktisk erfarenhet eller vidare djup kunskap om JSF, men varför valde du just JSF och EJB (de tyngre bitarna av J2EE)?
Är du tvingad att använda J2EE eller får du använda Open Source? I så fall tycker jag att Wicket ser hemskt trevligt ut, och Struts är najs det med - när man lugnat ned sig lite och fått en överblick av alla config-filer.
JSF + EJB tror jag kan vara lite tungt att greppa som nybörjare, men det är jag det. :)
Tack för ditt svar dAEk^
När jag bestämde mig för att lära mig Java EE så valde jag att koncentrera mig på dom officiella delarna, som JSF och EJB 3.0 för att jag inte viste bättre ;) Nä, men det var väll mest för att jag fick känslan av att andra frameworks kommer att bygga på just JSF och EJB 3.0 i framtiden och eftersom det är just "oficiella" delar så kan det ju inte vara fel att kunna, tänkte jag.
Jag ska alltså inte utveckla någon riktig sida just nu, men om ett halvår till eller nått kanske jag fått tillräckligt med kött på benen för att ta steget. Så OpenSource lösningar är helt ok, bara det är frameworks som ni tror kommer att hålla ett par år till.
Det kanske är så att det inte finns något bättre sätt med just JSF och EJB 3.0? Har hört mycket om Struts men har inte hunnit sätta mig in i det än, men det kanske är vägen jag bör gå?
Om vi tittar lite frammåt; tror ni att Struts kommer att finnas kvar om en 2-3 år?
Såg att någon skrivit om SEAM i någon annan tråd, har kikat lite på det men tyvärr så fungerar ju inte EE 5 helt på jboss ännu, så jag vill inte riktigt börja laborera med det än då det känns som att det kommer ändra sig lite väl mycket nu i början.
Ska ta mig en titt på det där Wicket också.
Fortsätt gärna att ge tipps på frameworks/tekniker som ni tror kommer bli standard innom EE!
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Struts är rätt meckigt, man tappar mycket av det man vinner i programmering på att man måste skriva konfigfiler till förbannelse. Jag föredrar nog WebWork istället, det är lite mer avslappnat. Struts- och WW-projekten ska desssutom gå ihop och det som skulle bli WebWork 2 blir istället Struts 2, så WW är nog en aning mer framtidssäkert :)
jmeMedlem sedan maj 20011 967 inlägg
Även jag ger en röst för Webwork. En del pillande med xml-filer (vet inte om det är mer eller mindre än med struts?) men helt klart värt det. Även om konfig-filer kan vara jobbiga så är det rätt smidigt att t ex kunna plugga in t ex autentikering i valfria actions.
LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg
Instämmer med Spango och jme. WebWork2 är nog det som kommer att bli nästa stora.
Har arbetat i både WW och Struts och det är lite mickligt. Annars är faktiskt kombinationen JSF och EB inte så helt fel. Bara man inte tar i för hårt.
Surfa in på http://w1.boschrexroth.se/computation/
Det mesta finns i databaser. I alla fall för de nyare delarna. Vi kör med lättviktsbönor för att kommunicera mellan jsp och modellerna.
Tack för alla svar. Känns som jag har lite mer koll på läget nu :h
Blir till att lära mig behärska EJB 3.0 och JSF först för min del, sedan kommer jag att sätta mig in i WebWork och Struts.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg
EJB 3 ska inte vara så tokigt har jag hört. EJB 2.1 är en annan femma.
Det finns t.o.m. böcker om hur man bäst undviker att utveckla u t a n EJB (2.1)! EJB är, eller verkar iaf inte vara så populärt bland utvecklare. Som tur är skiljer sig 3:an rätt mkt från 2.1:an. :)
jmeMedlem sedan maj 20011 967 inlägg
Gillar man EJB (3.0) så bör man kika på JBoss Seam:
"EJB 3.0 has changed the notion of EJBs as coarse-grained, heavy-weight objects to EJBs as lightweight POJOs with fine-grained annotations. In JBoss Seam, everything is an EJB."
Taget från sidan:
http://www.jboss.com/products/seam
Jag tittade lite på Seam förut och det verkar riktigt fint. Nackdelen är ju bara det att JBoss AS 4 inte stöder EE5 fullt ut, vilket gör det hela lite tråkigare.
Men nu såg jag att det går att få igång Seam på GlassFish, vilket gör det lite roligt igen. :)
Hoppas dock att JBoss släpper version 5 med stöd för EE5 snart...
JSF och EJB 3.0 konceptet verkar faktist, som ni säjer, inte vara så dumt. Har gjort ett par testsidor nu i dagarna och allt har faktist fungerat över förväntan.
Speciellt fint är det ju när man måste distribuera applikationen till flera olika sorters klienter. (y)