BromsMedlem sedan sep. 2002188 inlägg Jag har ett formulär som jag vill skall vara ifyllt från början när sidan laddas med ett id medskickat.. alla fält förutom select-rutan får rätt värde. jag vet nämligen inte hur man skall göra där...
input type="text" name="Antal" value="<%= Antal %>" />
Sådär gör jag för rutan Antal..
Hur gör jag för att rätt option skall vara förvalt?
BromsMedlem sedan sep. 2002188 inlägg provade med följande:
<option <% if (Integer.parseInt(ProdtypID) == 2) out.print("selected=\"selected\""); %> value="2">VHS</option>
men det fungerar ej, får erroret:
description The server encountered an internal error () that prevented it from fulfilling this request.
exception
org.apache.jasper.JasperException: java.lang.NumberFormatException: For input string: ""
root cause
java.lang.NumberFormatException: For input string: ""
Någon idé? Är det en bra tanke att köra det såsom jag gör annars?
Jag hade gjort en for-loop som hade gått igenom alternativen ett efter och skrivit ut dem samt fyllt i rätt värden och fyllt selected="selected" på rätt plats. Men ditt mest akuta problem just nu är, som felmesset säger, att ProdtypID är en tom sträng. Försök lista ut varför!
BromsMedlem sedan sep. 2002188 inlägg Trots mina försök med ParseInt så fungerade det aldrig som tänkt.. jag testade vidare och fick det tillslut att fungera med följande:
<% if (ProdtypID.equals("1")) out.print("selected=\"selected\""); %>
.. värdet var därmed tydligen aldrig en int även när jag gjorde om den till int med ParseInt och jämförde med 1..
Men tack för hjälpen, det var utifrån denna som jag tog mig vidare och började fundera på varför som värdet ej återfanns :p