webForumDet fria alternativet

EJB 3.0

5 svar · 508 visningar · startad av thojo280

thojo280Medlem sedan dec. 200461 inlägg

Någon som har testat? Erfarenheter?

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

EJB finns i princip inte längre som böna i J5EE. De har anammat Java persistence APIet istället. Vi har använt Hiberate ganska länge nu och det jag har kikat på EJB3.0 så är det väldigt influerat av Hibernate och persistance-teknologin.

För övrigt anser jag att J5EE har tagit ett rejält kliv frammåt.

Är inte Hibernate tätare knutet till klienten än vad tidigare versioner av EJB är? Kan man säga att man har flyttat tillbaka logiken till klienten igen? Eller har jag missat att det går att köra Hibernate som en containerkomponent?

Hibernate bygger på Java Persistance API eller om det är tvärtom. Det betyder alltså att alla dataobjekt har en representation i databasen och att en Databöna skall se till att alltid spara undan sig själv om något händer. Bindningen till klienten är inte det primära. Vi har använt Hibernate på serversidan, bakom en WS, för att kunna hålla reda på transaktioner och data. Där var "klienten" den webservice som vi exponerade.

Jag har bara haft tid att nudda vid både Java 5 och J5EE ännu. Hoppas få tid med det efter sommaren.

Jo, jag har också använt Hibernate en del. Däremot har jag inte rört EJB så därav mina funderingar. Självklart är ju WS ett alternativ till att centralisera/decentralisera (hur man nu ser på det) systemet. Tack för svaren.

Om jag inte missminner mig har Gavin King haft ett stort inflytande i designen av EJB 3.0.

Stämmer. Om du har jobbat med Hibernate kommer du att känna dig hemma med EJB3.0.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)