Hur jag än beter mig, har följt råden på Java Sun´s hemsida flera gånger, avinstallerat och installerat, gjort dittan o dattan men nej, jag får bara upp det röda krysset i hörnet, startade Java konsollen och där står det Unknown source efter varje rad. Jag har haft mejlkontakt med Java men inte fått någon bra hjälp.
Snälla här verkar ni i alla fall lite proffsig kanske någon är barmhärtig och hjälper en fullständigt novis "tanta"
Ska tillägga att jag har Windows xp, sp2
häsningar// :q monso
Snälla någon jag får inte fart på Java
9 svar · 1 311 visningar · startad av monso
Kan du posta felmeddelandet?
(Nu har Novisen (jag) fattat att java är stort, int bara något man behöver för att se
kartor och sån´t på internet. visste inte ens att det är skilnad på java o java aplet mm)
När jag öppnar en java sida står det oftast nere i vänstra hörnet att aplet inte kan köras.
Det här felmedelandet kommer när jag verifierar installationen på Java Sun´s hemsida.
Java Plug-in 1.5.0_06
Använder JRE-version 1.5.0_06 Java HotSpot(TM) Client VM
Användarens hemkatalog = C:\Documents and Settings\användaren
----------------------------------------------------
c: töm systemfönster
f: slutför objekt i slutföringskö
g: skräpinsamling
h: visa det här hjälpmeddelandet
l: dumpa classloader-lista
m: skriv ut minnesförbrukning
o: utlösarloggning
p: ladda proxykonfiguration på nytt
q: dölj konsol
r: ladda policykonfiguration på nytt
s: dumpa system- och distributionsegenskaper
t: dumpa trådlista
v: dumpa trådstack
x: töm classloader-cache
0-5: ange spårningsnivån till <n>
----------------------------------------------------
java.lang.ExceptionInInitializerError
at sun.plugin.cache.PluginCacheHandler.get(Unknown Source)
at sun.net.www.protocol.http.HttpURLConnection.plainConnect(Unknown Source)
at sun.net.www.protocol.http.HttpURLConnection.connect(Unknown Source)
at sun.net.www.protocol.http.HttpURLConnection.getInputStream(Unknown Source)
at java.net.HttpURLConnection.getResponseCode(Unknown Source)
at sun.applet.AppletClassLoader.getBytes(Unknown Source)
at sun.applet.AppletClassLoader.access$100(Unknown Source)
at sun.applet.AppletClassLoader$1.run(Unknown Source)
at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
at sun.applet.AppletClassLoader.findClass(Unknown Source)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at sun.applet.AppletClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at sun.applet.AppletClassLoader.loadCode(Unknown Source)
at sun.applet.AppletPanel.createApplet(Unknown Source)
at sun.plugin.AppletViewer.createApplet(Unknown Source)
at sun.applet.AppletPanel.runLoader(Unknown Source)
at sun.applet.AppletPanel.run(Unknown Source)
at java.lang.Thread.run(Unknown Source)
Caused by: java.lang.NullPointerException
at sun.plugin.cache.Cache.createTable(Unknown Source)
at sun.plugin.cache.FileCache$1.run(Unknown Source)
at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
at sun.plugin.cache.FileCache.<clinit>(Unknown Source)
... 19 more
Exception in thread "Thread-4" java.lang.NullPointerException
at sun.plugin.util.GrayBoxPainter.showLoadingError(Unknown Source)
at sun.plugin.AppletViewer.showAppletException(Unknown Source)
at sun.applet.AppletPanel.runLoader(Unknown Source)
java.lang.NullPointerException
at sun.plugin.AppletViewer.showAppletStatus(Unknown Source)
Exception in thread "thread applet-jreCheck.class" java.lang.NullPointerException
at sun.plugin.AppletViewer.showAppletException(Unknown Source)
mvh//Monso
Kan du även ge lite kod?
Det där är troligtvis ett brandväggsfel. Java-plugginen försöker nå någon resurs mha HTTPConnection men brandväggen stoppar den. Tror att TS bara försöker köra en applet som någon annan har på sin hemsida.
Kan det vara så??
Jag har Norman personal firewell installerat på datorn men den har jag avstängd eftersom jag tycker att den är så krånglig. så mej veterligt har jag ingen brandvägg inkopplad. Kan jag se någonstans om det ligger något och "bromsar"
JME frågar efter någon kod, då var vi där igen, jag är för oerfaren med java för att förstå vad du vill ha??
kolla efter windows brandväggen eller routerns brandvägg om du har en
Vi kan börja med att fråga: försöker du få igång någon annans program eller sitter du och skriver ett eget.
Det är ändå ett forum som svarar på frågor om PROGRAMMERING i JAVA inte hur man använder Java. Det är ungefär som att ställa frågan "hur gör jag ett macro i Excel" i ett C-programmeringsforum. Excel är ju skrivet i C.
Även fast du är oerfaren så kan du beskriva VAD det är du försöker göra. Just nu gör du bara som 90% av mina puckade användare och skickar ut ett skrik om att "det funkar inte, fixa".
Till Lime,
jag förtår att jag är på fel forum men jag har inte hittat något annat fast jag har sökt ett länge, jag trodde att jag klargjorde i mitt första inlägg att jag bara får det röda krysset när jag hamnar på en java baserad sida,att jag inte ens kan öppna ett java program fast jag har koppen synlig i högra hörnet. Om du läser mina inlägg så förstår du väl att jag inte ens tänkt på att man kan göra program i java, men det vet jag nu eftersom jag fortfarande sitter och söker hjälpsidor på internet. Ursäkta mig så hemskt mycket att jag försökte att hitta någon barmhärtig människa som kanske kunde ge mig en hjälpande idé. Jag ska söka ett annat forum. Stackars dina "användare" som du kallar puckade? Ödmjukehet var ett nytt ord, eller?
monso skrev:
Till Lime,
jag förtår att jag är på fel forum men jag har inte hittat något annat fast jag har sökt ett länge, jag trodde att jag klargjorde i mitt första inlägg att jag bara får det röda krysset när jag hamnar på en java baserad sida,att jag inte ens kan öppna ett java program fast jag har koppen synlig i högra hörnet. Om du läser mina inlägg så förstår du väl att jag inte ens tänkt på att man kan göra program i java, men det vet jag nu eftersom jag fortfarande sitter och söker hjälpsidor på internet. Ursäkta mig så hemskt mycket att jag försökte att hitta någon barmhärtig människa som kanske kunde ge mig en hjälpande idé. Jag ska söka ett annat forum. Stackars dina "användare" som du kallar puckade? Ödmjukehet var ett nytt ord, eller?
Nej, ödmjukhet är ett ord jag kan men jag har väldigt lite förståelse för de som inte visar ödmjukhet gentemot oss "som kan" och ska försöka lösa problem genom att förse oss med korrekt data. Ju mer detaljer som vi får, destå lättare har vi att lösa uppgiften.
Men jag håller med dig och förstår fullständigt att du blev sur av mitt inlägg. Det skulle jag också ha blivit. Det var onödigt och korkat och du fick ta skit för saker som hänt under dagen som du inte har någon kontroll över. Det ber jag väldigt mycket om ursäkt för.
Men för att gå tillbaka till din fråga.
I 99% av alla fallen så är detta beroende på någon form av brandvägg. Låt oss därför gå ingenom den lilla checklistan för nätverksproblem.
1. Sitter du hemma eller på jobbet?
2. Vilken typ av uppkoppling har du och vilken leverantör.
3. Hur är du kopplad mot internet? Direkt, modem eller via någon form av router.
4. Om du sitter på ett företag, har företaget någon form av policy för att köra applets? Finns det någon form av företagsbrandvägg? Någon proxy? De här sakerna bör du kunna få svar på från din systemansvarig i så fall.
5. Vilken browserversion kör du? Blir det likadant i alla browsrar? (ja, det är faktiskt en ganska viktig fråga).
6. Vilken java-version (det vet vi iofs).
7. Vilken sida försöker du titta på. Är det bara den sidan som det blir fel på eller finns det flera sidor?
8. Vilka mjukvarubrandväggar har du installerade och påslagna (Norton och Windows FW eller hur?)
9. Vilket operativsystem? (Den har du svarat på XP, SP2)
10. (den viktigaste). Har det funkat någon gång? Om ja, vad har du isf gjort innan det slutade funka?
En lösning kan vara att kolla säkerhetsinställningen i Explorer om du använder den.
(Svenska inom parantes)
Gå in under menyn Tools (Verktyg)
Välj Internet Options (Internet någonting...)
Välj fliken Security (Säkerhet)
Klicka på knappen Custom Level (??)
Kolla vad "ActiveX-and plugins" står på. Sätt denna till Allow (Tillåt) eller Prompt (Fråga). Om den är på Prompt, ställ den på Allow.
http://www.microsoft.com/windows/ie/using/howto/security/settings.mspx
Börja där så ska vi nog se att det går att lösa problemet.