Sitter med en skoluppgift, som jag behöver lite hjälp med. enligt uppgiften ska man skapa tre klasser ("Figur" som är en superklass och två till: "Rektangel" och "Cirkel")
Själva mainmetoden har vi fått given, och man ska anpassa de andra klasserna efter den.
public static void main(String[] args)
{
Figur[] fig = new Figur[100];
fig[0] = new Rektangel(5, 3);
...
}
och sen vill jag att "Rektangel"-klassen ska ta emot värdena som skickas i "new Rektangel(x,y);" Och detta trodde jag man skulle göra genom att:
public class Figur
{
private Double area;
private Double omkrets;
public class Rektangel
{
public Rektangel(Double bredd, Double höjd)
{
area = bredd*höjd;
omkrets=bredd*2+höjd*2;
}
}
...
}
Jo. Jag vet. Det är inte speciellt populärt att fråga sig om hjälp med skoluppgifter, men jag letar inte efter någon sorts snålskjuts på hela uppgiften, utan det här är bara en del i det hela.
Du måste använda extends. Lite exempel:
public static void(String[]args){
Djur djuret = new Djur();
Hund hunden = new Hund();
}
...
public class Djur{
public Djur(){
;
}
}
public class Hund extends Djur{
public Hund(){
super(); // Konstruera superklassen
;
}
}
public class Katt extends Djur{
public Katt(){
super(); // Konstruera superklassen
;
}
}
Hoppas det klarar upp lite.
/edit
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Sedan borde man ju iofs deklarera Figur som abstract eftersom du inte ska kunna göra bara en figur. På samma sätt borde nitros Djur-klass vara abstract. Svårt att skapa ett djur, vilket som helst... ;-)
Och nitro, om vi fick 50 kr för varje puckat svar skulle vi vara ännu rikare. :-D
Lime skrev:
Sedan borde man ju iofs deklarera Figur som abstract eftersom du inte ska kunna göra bara en figur. På samma sätt borde nitros Djur-klass vara abstract. Svårt att skapa ett djur, vilket som helst... ;-)
Joo, det är mycket jag skulle vilja säga till mMeister, men låter bli att göra eftersom jag misstänker att han inte skulle fatta det.
Lime skrev:
Och nitro, om vi fick 50 kr för varje puckat svar skulle vi vara ännu rikare. :-D
Jaså? Skicka gärna ett PM och berätta vad du syftar på.
Tackar, nu fungerar det som det ska (:
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg
nitro2k01 skrev:
Jaså? Skicka gärna ett PM och berätta vad du syftar på.
Le lite nitro, det var sagt med glimten i ögat. Det finns så många puckade svar på wF. Syftar inte på något speciellt. :moose
Ah sorry, trodde det var riktat mot mig eftersom min signatur handlar om mina svar.
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Men håll med mig nitro, om vi fick 50 spänn för varje puckat svar på wF (oavsett vem som svarat) så skulle vi vara stenrika. Skulle t.o.m. kunna tänka mig att dela.
SE!! Nu tjänade vi 25 kr var igen...