DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg Hej hej,
När man fotar med en digitalkamera så lagrar kameran ett datum i bilden som berättar vilket datum och när bilden togs, min fråga är om någon vet hur man kommer åt detta datum och eventuellt alla andra parametrar som lagras för en bild?
Tackar så mycket =D
Mvh
Tobias
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg
Duffer skrev:
Hej hej,
När man fotar med en digitalkamera så lagrar kameran ett datum i bilden som berättar vilket datum och när bilden togs, min fråga är om någon vet hur man kommer åt detta datum och eventuellt alla andra parametrar som lagras för en bild?
Tackar så mycket =D
Mvh
Tobias
Tja, det beror ju liksom på... ett sätt är att använda File.lastModified() på den bilden som du tittar på.
Annars måste man in i specifikationerna för de olika formaten och sedan läsa binärdatat och tolka ut det. Det är inte såååå svårt.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Förmodligen lär man kunna hitta något om man googlar på EXIF. Det är nämligen det vanligaste formatet för att lagra metadata om digitalfotografier.
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg Hej,
Tack för fina tips hittils, google resultat på EXIF blev http://www.drewnoakes.com/code/exif/ väldigt bra grejj det där =) ska dock se om jag inte kan ta och skräddarsy en egen liten klass, jag återkommer!
Mvh
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Det är just en sådan klass som Schmidt har knåpat ihop...
EDIT: Flå´t, det var ju just det som den gjorde ja...