ElvisMedlem sedan maj 200548 inlägg Har installerat "jdk-1_5_0_06-nb-4_1-win-ml.exe" samt "jakarta-tomcat-4.1.31.exe" för att kunna skapa och köra servlets.
Har skapat en HelleWorld.java, enbart för att se att allt fungerar ok med inställningar och dylikt. Java är installerat på följande plats: "C:\Program\Java\jdk1.5.0_06".'
När jag i konsolen skriver "java -version" och "javac -help" ser allt helt ok ut.
Men hur gör jag för att kompilera min HelloWorld.java så att det blir en HelloWorld.class, så att jag sedan kan köra den i Tomcat?
Path är satt till "C:\Program\Java\jdk1.5.0_06\bin", och jag tycker att det borde räcka att skriva "javac HelloWorld.java" i konsolen för att filen ska kompileras, men det fungerar inte, och felmeddelandet blir:
"package javax.servlet.http does not exist".
Vad gör jag för fel?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg servlet.jar finns inte i din classpath. javac -classpath "%CLASSPATH%;C:\sökväg\till\servlet.jar" DinKlass.java
ElvisMedlem sedan maj 200548 inlägg Det blir en ohygglig massa "path"-ande när man arbetar med Java. Först för att koppla mot java, sedan för att koppla mot Tomcat, sedan för att koppla mot MySQL, sedan för att koppla en databasconnection.
Känns lite som om allt detta "patch"-ande gör det mer eller minre dömt på förhand till att det blir en hel del fixande med miljövariablöer och sånt, innan man kommer igång med själva kodandet. :l
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Eller så använder man sig av en bra IDE som håller reda på det.
Det är inte mer "path"-ande i java än vad det är i säg C#.Net om man använder sig av lite externa moduler.