webForumDet fria alternativet

JAva-projekt. vad behövs

12 svar · 1 187 visningar · startad av Smultron

SmultronMedlem sedan juli 2002423 inlägg

Hejsan!
Tänkte dra igång ett Java projekt och utveckla ett informationsystem i Java.
VAd behöver jag för att få en perfekt utveckligsmiljö på en windowsmaskin gratis?

Eclipse och Tomcat?
Vilken Tomcat release och vad ska man köra executable eller source code?
Vilka Eclipe plugins ska man ha?

Vad för grejer ska man använda och kolla upp för att utnyttja Java så mycket som möjligt när man utvecklar webbapplikationer i det?
Såg något om JavaServer Faces, vad är det t.ex?

Ich vad är Struts, ska man använda det eller?

Någon som har några bra artiklar om vad som är nytt och spännande inom webbutvecklingsbiten i Java så man har något att gå på, helst på svenska om det finns men engelska funkar bra det med...

Lite feedback så jag kommer igång...

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Hej.

- Eclipse som IDE.
- Tomcat som webserver.
- Java 1.5
- Hibernate som O/R mapper (tar sin tid att lära sig men förenklar databas-operationerna)
- Spring (Hjälper dig att binda ihop olika teknologier mha dependency injection)
- Velocity/JSF eller liknande som template/view
- Webwork
- mysql / postgresql som databas

Struts och Webwork är ramverk som underlättar utveckling av www-applikationer.

Är det ett litet projekt så kan hibernate vara lite av ett overkill men det är klart intressant. Med t ex spring så kan du underlätta skapandet av connection-pools till din databas.

Det är svårt att beskriva vad Spring är men jag har använt det i ett hobbyprohjekt där jag skapade en web-ordlista för skolan.

Jag använde:

- Tomcat
- Spring
- Hibernate
- Webwork
- MySql

Det nästan för många ramverk att välja mellan. I sommras jobabde jag på ett företag och fick chansen att lära mig Spring. Hibernate, Webwork och Velocity. Det tog ett tag med det var det värt.

Det känns som det är väldigt mycket.
Mysql o Tomcat var inne sedan tidigare.

Fixade Eclipse med Lomboz eller vad det hette, såg mkt bra ut ska testa det när jag fattar va fan jag håller på med. Glömt bort Java helt känns det som, ändå är det bara 2 år sen jag jobbade med det.

Det var väldigt mtcket ramver och grejer, vad är bäst?

Vill använda mig av XML Web Services och köra mot en MySQL Databas, känns som det där var lite väl mycket att lära sig.

Vad är det bästa ramverket för detta, ska försöka bygga upp det modulbaserat med, finns det något bra för just det?

Om du ska köra SOAP så gäller nog Axis.

Vad exakt skall du skapa? :)

Är det ett hobby-projekt eller tänker du tjäna pengar?

I somras fick jag även utveckla med SOAP (web services).

Jag tycker att Spring passa ganska bra om man vill köra modulbaserat.

Spring skapar koppling mellan olika ramverk/objekt genom att man specificerar relationerna t ex i ett xml-dokument.

Med Spring slipper du binda olika ramverk allt för tight med varandra. Du vill t ex inte att vissa moduler ska behöva vara beroende av andra moduler.

Du förstår bäst genom att läsa dokumentationen för Spring och genom att testa dig fram.

Sedan råder jag dig att lära dig Ant. Med Ant kan du skapa "make"-filer som automatiserar en hel del åt dig (skapa jar-filerna automatiskt, raderar källkoden och flytta binära filerna till rätt ställe osv osv). Detta har man nytta av då man utvecklar t ex just med J2EE.

En fördel med JSF/struts, velocity är att man kan antingen använda spefika templates-kommandon (som i Velocity) eller så kan man baka in funktionalitet i form av Java-kod i JavaBeans som man sedan kan anropa i html-koden genom custom tags. Det är ett sätt att separera Java-kod från html.

<jsp:myHelloWorldTag />Kanske skriver ut "Hello World".

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Om du kör eclipse är det deras egen WTP som gäller om du inte vill köpa MyEclipse som är överlägset de andra.

Projektet är väl kanske både och, jag har redan ett system (PHP) som jag skrivit men som jag tänkt effektivisera och förbättra i java.
Jag vill använda mig av XML Web Services och funderar på vad jag behöver för detta?
Jag har bara programmerat lite Java och för några år sedan så jkag behvöer lite riktlinjer, vad som behövs och vilka ramverk eller så man ska använda? Användbara länkar osv?

Lite OT om Spring. Fick en förfrågan från en desperat konsultmäklare som hade en lite krävande kund igår. Mäklaren hade hört att vi håller på en hel del med Web-system och framför allt i J2EE. Jag fick honom "på mitt bord" s.a.s eftersom det handlade om Spring och jag är den som hållit på med detta och deltagit lite i utvecklingen av Spring i tidiga 1.0-versionen.

Det jobbiga var att kunden krävde minst 5 års erfarenhet av att arbeta med Spring men de flesta har bara 2-3 år... ;-) Efter att ha varit i kontakt med kunden så har de beslutat sig att gå vidare med ett annat spår "eftersom det inte går att få tag i erfaret folk som kan denna teknik"...

OT: Hur länge har Spring funnits? ;)

Spring bygger på kod och ideer som Rod Johnson kom upp med i sin bok "Expert One-on-One J2EE Design and Development" (http://www.wrox.com/WileyCDA/WroxTitle/productCd-0764543857.html). Den kom ut hösten 2002 och arbetet med Spring sattes igång organiserat våren 2003. Våren 2004 kom första releasen ut (21 mars för att vara exakt). (Se http://www.theserverside.com/news/thread.tss?thread_id=24708)

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Lime skrev:

Det jobbiga var att kunden krävde minst 5 års erfarenhet av att arbeta med Spring men de flesta har bara 2-3 år... ;-) Efter att ha varit i kontakt med kunden så har de beslutat sig att gå vidare med ett annat spår "eftersom det inte går att få tag i erfaret folk som kan denna teknik"...

Hehe, skön kund! Lite samma problematik som när arbetsgivare vill ha 24-åriga civilingenjörer med minst 5 års relevant arbetslivserfarenhet :).

Ok, så det du vill säga är att Spring är något man ska satsa på eller?

Ta och läs om Dependency injection (IOC, inversion of control) så får du en bättre bild av vad Spring kan göra för dig.

http://www.theserverside.com/articles/article.tss?l=SpringFramework
http://www.theserverside.com/articles/article.tss?l=IOCBeginners

Ja, om man nödvändigtvis behöver hålla på med tunna webbaserade klienter och websystem så är Spring något som gör livet lite enklare. Framför allt slipper man uppfinna hjulet på ganska många områden.

Apache hela Commons är en annan "bra att ha" kunskap.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)