webForumDet fria alternativet

JAVA - första steget

20 svar · 2 466 visningar · startad av ptr_lks

ptr_lksMedlem sedan juni 2005584 inlägg

Hej och gott nytt!

Från flera håll har jag fått tippset om att använda mig utav

Skansholm JAVA - första steget

för att lära mig java..

Denna bok utgavs enligt uppgit 2003 - är inte detta en nackdel? och vad har förändrats i Java sedan 2003?

Tack för ordet
/Peter

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Hej och god fortsättning!

Du ska få ett insidertips av mig. Ta ditt Java-lärande på allvar och läs följande bok:
Head First Java

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Det finns två sätt att lära sig java... rätt sätt och Skansholms sätt... ;-)

Seriöst, strunta i att lära dig Java först (som språk) om du inte redan är familjär med objektorientering. Om du är det så behöver du bara lära dig syntaxen i Java och den är enkel.

Om du inte är det så är den mentala tröskeln att förstå objektorienteringen mycket större än att förstå språket Java.

"Head first" är en bra bok enligt mig. "Thinking in Java" av Bruce Eckel (går att ladda ner på http://www.mindview.net/Books/TIJ/) är helt okej och jag gillar personligen O'Reillys "Java 2 Black book".

Men som sagt, koncentrera dig på att förstå objektorienteringen först med t.ex. Object-Oriented Analysis and Design with Applications (2nd Edition) (http://www.amazon.com/gp/product/0805353402/qid=1136140864/sr=2-1/ref=pd_bbs_b_2_1/104-0377413-7358352?s=books&v=glance&n=283155)

Lime skrev:

Det finns två sätt att lära sig java... rätt sätt och Skanholms sätt... ;-)

Seriöst, strunta i att lära dig Java först (som språk) om du inte redan är familjär med objektorientering. Om du är det så behöver du bara lära dig syntaxen i Java och den är enkel.

Om du inte är det så är den mentala tröskeln att förstå objektorienteringen mycket större än att förstå språket Java.

"Head first" är en bra bok enligt mig. "Thinking in Java" av Bruce Eckel (går att ladda ner på http://www.mindview.net/Books/TIJ/) är helt okej och jag gillar personligen O'Reillys "Java 2 Black book".

Men som sagt, koncentrera dig på att förstå objektorienteringen först med t.ex. Object-Oriented Analysis and Design with Applications (2nd Edition) (http://www.amazon.com/gp/product/0805353402/qid=1136140864/sr=2-1/ref=pd_bbs_b_2_1/104-0377413-7358352?s=books&v=glance&n=283155)

vad tycker ni om Per Holms bok

Objektorienterad progrmmaring och Java

Den boken kan jag nämligen lätt låna..

CaseusMedlem sedan dec. 2005115 inlägg

Lime skrev:

Vad menar du med det? :p

Caseus skrev:

Lime skrev:

Vad menar du med det? :p

Att min högst personliga uppfattning om Skanholms pedagogik när det gäller de objektorienterade språken lämnar en hel del att önska i just objektorienteringen.

Idag kan jag i princip alltid se på producerad Java och C++/C# kod om personen som skrivit denna har haft någon av Skanholms böcker som första bok.

Men det var inte frågan här och jag är mycket medveten om att herr Skanholm har många anhängare.

ptr_lks skrev:

vad tycker ni om Per Holms bokDen boken kan jag nämligen lätt låna..

Per är en ytters kompetent Skåning. Har tyvärr inte läst hans bok men varit på föreläsningar med honom och om boken är lika bra som föreläsningen så är den klart läsvärd.

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Jag skulle definitivt satsa på Head First Java, som redan nämnts :)

Go morron och tack för era åsikter!

Tråkigt att höra att Java-första steget inte riktigt håller måttet. Den boken verkade vara mycket lämplig för mig (= medelålders självlärd datanörd, som inte har mycket tid över till att lära mig nytt språk)
Skall kolla in

Head First Java

Fördelen med böckerna ur Head First serierna är att dom är skrivna på ett nyskapade och sätt, med figurer, skisser, frågor osv. Jag köpte själv även Head First Design Patterns för ett tag sedan, en bok som jag velat ha länge sedan jag bläddrat i den i bokaffären :)

sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg

ptr_lks skrev:

... vad har förändrats i Java sedan 2003?
...
/Peter

Java version 1.5 kom 2005 o har en del nyheter

Java Direkt med Swing dock även den av Skansholm har med java 1.5

Jens GustavssonMedlem sedan jan. 20061 inlägg

ptr_lks skrev:

Hej och gott nytt!

Från flera håll har jag fått tippset om att använda mig utav för att lära mig java..

Denna bok utgavs enligt uppgit 2003 - är inte detta en nackdel? och vad har förändrats i Java sedan 2003?

Tack för ordet
/Peter

Det som hänt sedan 2003 är att version 1.5 av Java kommit. Den innehåller nyheter som generiska typer, enumerations, autoboxning mm. Om du är intresserad av detaljer om vad som ändrats så har jag skrivit en serie artiklar om det: http://www.jensgustavsson.se/java_1.5_slutsatser.html

Hej wf,
har ngn av er erfarenhet av boken Ivor Horton's Beginning Java 2, JDK 5 Edition Som ni kan se, har den fått rätt taskigt kritik på amazon.
Lite förvånande då Wrox böcker brukar ju rekommenderas av er

Tack för ordet
/ptr

ptr_lks skrev:

Hej wf,
har ngn av er erfarenhet av boken Ivor Horton's Beginning Java 2, JDK 5 Edition Som ni kan se, har den fått rätt taskigt kritik på amazon.
Lite förvånande då Wrox böcker brukar ju rekommenderas av er

Tack för ordet
/ptr

Ivon Horton skulle jag akta mig för, möjligen förutfattade meningar man han känns som en gamla gubbet i gamet som bara vill kräma ut ännu mer pengar. Av egen erfarenhet är det ofta vettigt att lita på recensioner som finns på amazon.

Compusa skrev:

Ivon Horton skulle jag akta mig för, möjligen förutfattade meningar man han känns som en gamla gubbet i gamet som bara vill kräma ut ännu mer pengar. Av egen erfarenhet är det ofta vettigt att lita på recensioner som finns på amazon.

instämmer med dig Compusa. Hortons tidiga böcker är helt okej men de senaste verkar vara skrivna av någon annan under Hortons namn.

Compusa skrev:

Fördelen med böckerna ur Head First serierna är att dom är skrivna på ett nyskapade och sätt, med figurer, skisser, frågor osv. Jag köpte själv även Head First Design Patterns för ett tag sedan, en bok som jag velat ha länge sedan jag bläddrat i den i bokaffären :)

Nu har jag beställt hem den sense upplagan av

Head First Java

bör jag redan nu ibörjan använda mig utav eclipse?

VirtualMedlem sedan sep. 2005156 inlägg

ptr_lks skrev:

bör jag redan nu ibörjan använda mig utav eclipse?

Det tycker troligtvis dom som arbetar med Eclipse, Netbeans är en annan trevlig utvecklingsplatform, som också är populär
http://www.netbeans.org/
Välj själv

Jag har använt bluej, netbeans och eclipse. BlueJ är ett bra nybörjar verktyg men jag skulle ändå rekommendera dig att börja med eclipse direkt. Varför inte netbeans, hmm svårt att motivera men jag tycker eclipse är bättre helt enkelt. Upp till dig att välja med andra ord :)

VirtualMedlem sedan sep. 2005156 inlägg

Compusa skrev:

Jag har använt bluej, netbeans och eclipse. BlueJ är ett bra nybörjar verktyg men jag skulle ändå rekommendera dig att börja med eclipse direkt. Varför inte netbeans, hmm svårt att motivera men jag tycker eclipse är bättre helt enkelt. Upp till dig att välja med andra ord :)

Provat Netbeans 5.0?

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)