webForumDet fria alternativet

Öppna med i Windows

7 svar · 696 visningar · startad av SprayMaphia

SprayMaphiaMedlem sedan jan. 2004128 inlägg

Okej, mitt program börjar bli något nu. Bara ett litet problem, jag skulle vilja kunna "öpnna med" mitt program.

Det borde väl egentligen vara så att Windows skickar med path'en till filen man "öpnnat med"? Hur kan man fånga upp den? Är det över huvud taget möjligt att genomföra?

Tacksam för svar.

VertumnusMedlem sedan juli 20053 inlägg

Jag fattar inte riktigt hur du menar. Men jag tror att du får en lösning på ditt problem om du skapar en JAR fil. Du hittar lite mer info om JAR filer på http://java.sun.com/docs/books/tutorial/jar/basics/

Man kan säga att JAR filer är något som liknar vanliga .exe filer i windows...

Jag har gjort om mitt program till .exe redan och lagt in de kompilerade klasserna i samma mapp. Det är alltså ett exekverbart program.

VertumnusMedlem sedan juli 20053 inlägg

Kan du beskriva lite bättre vad det är du försöker göra, vilket resultat vill du ha?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

SprayMaphia skrev:

Det borde väl egentligen vara så att Windows skickar med path'en till filen man "öpnnat med"? Hur kan man fånga upp den? Är det över huvud taget möjligt att genomföra?

Japp, om du säger åt Windows att öppna vissa filer med en exe-fil kommer programmet att anropas med C:\sökväg\till\program.exe C:\sökvägen\till\filen\att\öppna.ext och sökvägen finns därför med i String[]en som skickas till main.

Okej, när jag nu försöker öppna programmet får jag felmeddelandet:

[filnamnet] är inte ett giltigt Win32-program.

Vad kan vara fel?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Är det <namnet på exe-filen> är inte ett giltigt Win32-program eller är det <namnet på filen du vill öppna med programmet> är inte ett giltigt Win32-program som inte funkar?

Om det är det första: Funkar exe-filen i övrigt att starta genom att dubbelklicka på det från utforskaren?

Om det är det andra: Prova att öppna (Utforskaren) -> Tools -> Folder Options -> File Types -> (filtypen) -> Advanced, och välj att ändra på specialkommandot open. Ge det värdet "C:\sökväg\till\program.exe" "%1" (det är citationstecknen som spelar roll). Annars kan det bli så att programmet får sökvägar med mellanslag i som två argument.

Det var det andra jag menade. Ska prova det.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)