renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Håller på med en liten applikation till mobilen som skall kunna skicka SMS, för att ta reda på nummret har jag en TextBox av typen PHONENUMBER. Då finns det en möjlighet att plocka nummer från telefonboken. Dock får jag problem när jag ska skicka till ett nummer hämtat från telefonboken. Strängen som jag plockar ur textboxen innehåller på något skumt sätt en avslutade char 0. Vilket den inte gör om jag skriver in nummret manuellt. Trodde null avslutade strängen och inte torde vara med? Någon som vet mer om detta eller har någon fin metod för att sopa bort sådana tecken från strängen?
mvh
kristoffer
en vanlig hederlig trim() på strängen borde funka, den ska ju ta bort även kontrolltecken.
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Fungerade prima, dock fortfarande skumt :)
om du har problemet i en if-sats så kan du även prova med:
"hej hopp".startsWith("hej")
det är dock inte så snyggt, skriver det mest så du vet att det går att göra så och förhoppningsvis så kan du ha lite nytta av det :)
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Är en funktion som inte jag har någon makt över som skall ta värdet så tyvärr funkar inte startsWith. Trim löste problemet men tycker det är skumt att man får en sådan sträng som har med 0.