swedeMedlem sedan feb. 2004230 inlägg Installerade Eclipse 3.1 och deras WST plugins.
När jag sedan ska skapa en servlet så klagar den på att det inte finns någon "private static final long serialVersionUID" definerad.
Väljer jag "quick fix" så genererar Eclipse variabeln, men jag förstår inte varför den behövs...
Har inte behövts tidigare när jag körde Eclipse 3.0 och Sysedo's tomcat plugin.
Vänligen
Johan
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Njea... egentligen behövs den inte. Det är nytt i Java 5. Meningen med serialVersionUID är att om man serialiserar en klass och skickar som en bitström till någon annan så kommer det att göras en kontroll om serialVersionUID är samma i den klass som serialiserat som den som "deserialiserar".
Väldigt praktiskt faktiskt eftersom det garanterar att man använder exakt samma klass med samma attribut för serialisering som deserialisering.
I Eclipse är det också så att serialVersionUID genereras om när man ändrar attributen i klassen (lägger till, tar bort eller ändrar typ).
Detta har redan idag sparat mig en mass jobb eftersom kundens klient inte körde med rätt version av våra dataklasser och alltså fick serialiseringsfel.