Hhema80Medlem sedan sep. 2004137 inlägg Mjo ... Jag håller på och gör små roliga program i Java. Jag kompilerar min källkod och får class-filer med bytekod, dessa kör jag i DOS-prompten.
Jag vill gärna visa mina program för kompisar, men dom orkar inte "skriva in massa jobbiga kommandon", jag fick tjata som attan innan dom ens laddade ner JRE.
Jag vill ha klickbara bytekod-filer! Enkelt för dom och även enklare för mig ska jag erkänna.
Jag är inte ute efter en lösning där man kompilerar källkoden/bytekoden till maskinkod och får binära exekverbara filer.
Utan jag vill ha mitt program, som bytekod, när man dubbelklickar på programfilen så interpreneras bytekoden av JRE.
Går det?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inläggDet går finfint. Det är bara att JAR-packa sina klasser och förse JAR:en med ett lämpligt manifest, som säger vilken klass som innehåller mainmetoden. Om vi säger att du skulle starta ett program med java MainKlass skulle din manifestfil, som vi kan kalla för manifest.txt se ut så här:
Main-Class: MainKlass
P.g.a. en bugg i JRE:n måste manifestfilen sluta med en radbrytning, annars blir det fel. Och har du mainklassen i ett paket, skriver du paket/underpaket/MainKlass i stället för paket.underpaket.MainKlass.
Sen skapar du JAR:en på följande vis från kommandoraden (vi antar att manifest och class-filer ligger i samma katalog):
jar cmf manifest.txt DinFetaApp.jar Klass1.class Klass2.class MainKlass.class
Sen kan man köra JAR:en med java -jar DinFetaApp.jar, eller i Windows genom att dubbelklicka på JAR-filen.
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/jar/index.html
Hhema80Medlem sedan sep. 2004137 inlägg Nej det fungerar inte!
Jag har fått en jar-fil och kan starta den från kommandoprompten genom att skriva java -jar . Men jag kan inte dubbelklicka på den.
http://portal2.mh.se/~hema0400/jar.gif
Fråga: Varför ska det vara så förbenat omständigt? Alltså varför göra det svårt för programmeraren?
Det finns inget gratisprogram för att göra om det till C++ kod?
Hhema80Medlem sedan sep. 2004137 inlägg Hur gör man det? Jag är gammal Macanvändare (van vid att det ska vara enkelt med andra ord), kan inget om bat-filer, jag har ett humm om vad det är men som sagt vet inte hur man gör.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
hema80 skrev:
Jag har fått en jar-fil och kan starta den från kommandoprompten genom att skriva java -jar . Men jag kan inte dubbelklicka på den.
Skumt, det har alltid funkat i alla javainstallationer jag använt, det är väl din som är abnorm, antar jag... ;)
En bat-fil är en vanlig textfil som du skriver dos-kommandon i. Så om du har en jar som du vill starta kan du skapa en textfil med följande innehåll, och ge den ett namn som slutar på .bat, och sedan slänga in följande rad:
javaw -jar program.jar
Sen är filen dubbelklickbar och kör de kommandon som finns i den. (javaw är som vanliga java fast det kräver inte ett extra dos-fönster.)
Annars är Java Web Start ett alternativ, men jag har en känsla av att du inte skulle uppleva det som mycket enklare.
http://www.javaworld.com/javaworld/jw-07-2001/jw-0706-webstart.html
Hhema80Medlem sedan sep. 2004137 inlägg Ok tack så mycket för hjälpen :)
LLimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg
hema80 skrev:
Jag är gammal Macanvändare ...
Ja, det är enda sorten... vi som undvek Mac blev snuskigt rika och behöver inte använda datorer mera... ;-)
Flå´t. Kunde inte låta bli. Men MacOs X-Tiger är riktigt roligt...
Hhema80Medlem sedan sep. 2004137 inlägg Eh? Tror du inga använder Mac längre eller vad?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inläggLLimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Jo, min polare Inga använder faktiskt Mac. Så även min sambo. Men om de använder den längre än vad vet jag inte... Svårt när man inte har någon referensram... :D
Hhema80Medlem sedan sep. 2004137 inlägg Jag kom nyss hem från en arbetsintervju ang sommarjobb på Västernorrlands näst största tidning, där kör dom bara Mac.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inläggSen Mac gick och blev BSD finns det IMHO ingen teknisk anledning till att se ner på Mac (särskilt som det inte använder det avskyvärda X), och Macanvändare jag känner sträcker sig från lusers till programspråksforskare, så det täcker en rätt bred grupp av människor, men det är en diskussion som ändå inte hör hemma här utan i datorkrigsforumet. Take it outside, gentlemen!
Lime skrev:
Jo, min polare Inga använder faktiskt Mac. Så även min sambo. Men om de använder den längre än vad vet jag inte... Svårt när man inte har någon referensram... :D
Din polare Inga? Är det bara ett svepskäl för att få säga "Inga använder Mac"?
LLimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Spango... det är inget krig.
Faktum är att jag själv använder Mac mer eller mindre dagligen, både privat och på jobbet. Hemma föredrar jag att sitta med min iBook och surfa framför att sitta på den stora bullriga Dell-PC'n som jobbet "tvingar" mig att ha hemma...
Jag är mest förvånad över att Mac inte har vunnit MER marknadsandelar hos hemmaanvändarna än de har...