swedeMedlem sedan feb. 2004227 inlägg
Någon som kan berätta för mig hur man skapar en databas connection med SQLExplorer?
Har laddat ned SQLExplorer och kopierat in filerna i Eclipse\plugins så jag kan skapa SQL dokument från File->New.
Men jag kan inte göra någon anslutning mot någon databas och kan inte för mitt liv räkna ut hur jag ska göra.
Har pratat med min kompis Google, men kan inte säga att det gav något matnyttigt.
Så, någon som använt sig av SQLExplorer och har lust att dela med sig av sina kundskaper?
LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg
Jo. Det är inte så svårt som det verkar...
1. Gå till Window - Open Perspective och välj SQLExplorer .
2. Nere i vänstra hörnet har du nu en flik med namnet Connections. Ovanför denna har du flikar med de tillgängliga drivrutinerna. Välj den som du vill använda dig av, t.ex. Microsoft MSSQL Server JDBC Driver eller JDBC ODBC Bridge (rekommenderar den senare). Om det är ett rött feltecken före drivrutinen du vill använda dig av så måste du lägga till de jarfiler som innehåller drivrutinsklassen. Det gör du genom att öppna Modify driver som är pennan som finns i flikens verktygsfält. Lägg till och surfar fram den driver du vill använda dig av.
3. När du gjort detta så väljer du fliken Alias. I denna så skriver du ett bra namn på aliaset, t.ex. databasservernamnet, väljer vilken driver du skall använda och skriver in vilken connection string som skall användas, användare och lösenord. Det är samma som du skulle använda dig av om du gjorde det inne i ett java-program.
4. När aliaset är skapat, gå ner till Connections igen och klicak på Open new connection (första ikonen) och välj det alias du vill koppla till.
Färdigt!
Det finns också väldigt bra beskrivet i manualen... ;-)
swedeMedlem sedan feb. 2004227 inlägg
Manual?
Var hittar du manualen?
Det närmaste jag har varit en manual är att det stod någonstans att hjälpen INTE var integrerad med Eclipse hjälp....