webForumDet fria alternativet

Grafisk utvecklingsmiljö för Java?

9 svar · 647 visningar · startad av hema80

hema80Medlem sedan sep. 2004137 inlägg

Ja som rubriken antyder ... Finns det någon grafisk utvecklingsmiljö för Java?

Likt Microsofts Visual J# Express
http://lab.msdn.microsoft.com/express/vjsharp/default.aspx
Men jag vill inte ha MSIL som bara kan köras på .NET. Jag vill ha bytekod som körs på SUNs JRE.

Programmet ska vara enkelt och roligt att använda, med kompilator och konsollfönster för textbaserade program (vill inte köra i DOS-prompten pga tecken utanför ASCII-standarden blir annorlunda tex ÅÄÖ åäö). Man ska också kunna göra GUI-program såklart. Gärna gratis!

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Varför inte NetBeans från SUN, kostar gratis.

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Eller varför inte Eclipse, finns oändliga möjligheter med det. Kostar gratis det med ;)

Ok så man kan göra GUI-program genom att med drag 'n drop placera panes, panels, buttons, etc på en arbetsyta. Man ska kunna blanda ett grafiskt läge med kod.

Tänk tex Dreamweaver, där jobbar man med html och script, man kan både jobba i kodläge och i ett grafiskt läge.

Jag såg en liten film om C# Studio Express på Microsofts sida och den editorn verkade jätte trevlig och enkel. Men jag vill som sagt jobba med Java och inte C#.

pettssonMedlem sedan jan. 20021 122 inlägg

Borland JBuilder, också gratis (i utbildningsversion eller vad den nu hette). Där finns det just det som du efterfrågar.

Hmm ok. Url?

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20023 005 inlägg
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Finns drag'n'drool-plugins för GUI-utveckling till Eclipse också.

ArreMedlem sedan juli 200370 inlägg

Måste ändå medge att Eclipse är rätt mäktig :)

Vad är det för skillnad på dom olika Borland versionerna? Foundation är gratis men också mycket mindre i storlek än dom andra.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)