Håller på att skapa en direktfil där jag ska läsa in 50 poster. Har gjort enligt koden nedan, och har två funderingar.
-
Kikar jag på olika kodexempel på nätet, så bör den kontroll jag gör för att se om filen redan existerar fungera?
Som det är nu skapas filen vid varje körning, och inte som det är tänkt, enbart vid de tillfällen då filen inte finns.
Tycker det borde fungera, så som jag gjort? -
När jag ska läsa in de 50 posterna eller blanka direktfilen, eller vad det nu lämpligen kan kallas för, så fungerar inte de tre raderna som ska ordna detta.
I de kodexempel som jag kikat i, så ska desa tre rader räcka för att ordna detta, men inte heller detta vill fungera.
Har kikat på kodexempel på nätet och i det material som jag utgår från, och tycker koden ser ok ut. Ändå vill det inte fungera. Vad beror det på?
try {
[red]File filkoll = new File("c:\test.txt");
if (!filkoll.exists())[/red]
{
JOptionPane.showMessageDialog(null,"Då programfilen saknades skapades denna fil åt dig. Sökvägen till filen är: 'c:\test.txt'");
RandomAccessFile filen = new RandomAccessFile("c:\\test.txt","rw");
[red]RandomAccessAccountRecord SkapaFilPoster = new RandomAccessAccountRecord();
for(int antal=0; antal<50; antal++)
SkapaFilPoster.write(filen);[/red]
}
}
catch (IOException e) {
JOptionPane.showMessageDialog(null,"FEL - Något blev knas när filen skulle öppnas eller skapas.");
}