webForumDet fria alternativet

Applet vs. Applikation

3 svar · 329 visningar · startad av emit

emitMedlem sedan feb. 200516 inlägg

Hej!
Är ganska ny med Java, men har skrivit ganska mycket C++ och PHP tidigare.
Just nu jobbar jag med ett projekt med att skapa en webbplats åt en orienteringsklubb. Tidigare har jag skapat relativt enkla administrationsgränssnitt mha PHP (sidan är databasdriven med MySQL), men den här gången funderar jag på en lösning med Java. Anledningen är enkelt - det blir ett snyggare och med överskådligt användargränssnitt.

Ännu är administrationsgränssnittet på planeringsstadiet, och jag överväger huruvida det ska fungera som en applet, eller vara en fristående applikation. Det är lockande att skriva det som en applikation, men då har jag några frågor som jag hoppas att någon av er har koll på.

1. Fungerar det att implementera stöd för FTP, och därmed enkelt göra det möjligt att ladda upp dokument och bilder till en mapp på servern? I "värsta" fall blir jag tvungen att lagra dessa i databasen...
  2. Om jag väljer Applet-formen, kommer jag då ha möjlighet att komma åt ("bläddra fram till") bilder på den lokala datorn, och den vägen ladda upp dem?

Tack på förhand! /Emanuel Winblad

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

1. Ja. Det finns stöd för att köra FTP men det är lite bökigt. Det finns lyckligtvis ett antal färdiga FTP-API:er att hämta hem, vissa bättre än andra. Bara att söka.

Annars kan man alltid använda sig av en Servlet på serversidan. Det finns beskrivet här http://developers.sun.com/sw/docs/examples/java/file_uploading.html.

2. Nope... inte om du inte signerar appleten. Se http://java.sun.com/docs/books/tutorial/applet/overview/security.html

Vad, lite mer exakt, är det som skall administraras?? Texter, bilder, medlemsregister, ... ??

Min erfarenhet är att om det handlar om editering av innehåll (Content Management) så lämpar sig varken applet eller applikation. Ofta vill man ha html-möjligheter och sånt och det kan bli väääldigt besvärligt. Nyheter och artiklar ska oftast passa in i en mall och en datamodell om de lagras i databasen. Då är det, i 99 fall av 100, bättre att göra ett formulär där användaren måste fylla i allt (rubrik, ingress, brödtext, bild) och sedan skicka detta till en Servlet som lagrar det i databasen.

Men det är bara mina $0.02.

emitMedlem sedan feb. 200516 inlägg

Okej. Fungerar det med en Servlet på de flesta servrar? Sidan ligger hos B-one.net, och de har inte stöd för JSP. Är detta synonymt med att inte heller Servlets stöds?

Det är det mesta som ska administreras. Allt från medlemsregistret till nyheter och bilder. Även arrangemang och resultat från dessa ska kunna skötas.

Okej...kanske är lika enkelt att göra det som "jag är van vid"...

Aleph_OneMedlem sedan juni 2003372 inlägg

emit skrev:

Okej. Fungerar det med en Servlet på de flesta servrar? Sidan ligger hos B-one.net, och de har inte stöd för JSP. Är detta synonymt med att inte heller Servlets stöds?

Det fungerar med servlets på de servrar som kör J2EE applikationsservrar (antagligen inte b-one.net). Kan du inte köra JSP lär du inte kunna köra med servlets heller.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)