webForumDet fria alternativet

Jar med bilder

8 svar · 552 visningar · startad av The_L

The_LMedlem sedan okt. 2001154 inlägg

Hejsan. Gissar att det här är en simpel fråga för vissa, men jag undrar vad jag gjort för fel när skapat en jarfil med classfiler och i en undermapp som heter pics har jag bilder.
När jag klickar på jarfilen där den är skapad, dvs tillsammans med class-filerna med bilderna som undermapp visas bilderna, men när jag lägger jar-filen i någon annan mapp visas inte bilderna. Jag har kontrollerat att bilderna ligger i jarfilen. Jag använde mig av en manifestfil där jag skrivit mainklassen.
Sen använde jag kommandot jar cfm ManifestFilNamn MinJar.jar *.class pics\*.*
Nån som ser nåt fel??

//The_L

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
  1. Hur laddar du bilderna?
  2. Kommer bilderna verkligen med i jar:en? Ange jar tf DinJar.jar för att lista innehållet (eller använd godtyckligt zip-program för att öppna).

hej igen.

Jodå, jag har sett att bilerna ligger i jar-filen.
Mycke skumt tycker jag =/

När jag packar upp jar-filen till en mapp går det att därifrån köra som vanligt från dospromten. Hmm, fattar inte...

Då har det att göra med hur du laddar bilderna. Hur gör du?

\r Hur som helst ska du göra så här:

Icon icon = new ImageIcon(getClass().getResource("/pics/bild.png"));

Egentligen spelar det ingen roll vilken Class du anropar getResource på, så länge som den representerar en klass som laddats ur jar:en.

Men hur kan det ha nån betydelse? Det funkar ju när det inte är en jar. Nåja, här kommer koden: Image im = Toolkit.getDefaultToolkit().getImage("pics/bildnamn.jpg");
Sen ritar jag ut dem i paint med: g.drawImage(im,0,0,this);
Ska lämna in det här ikväll i en jar-fil. *pust* =)

Oj, såg inte att spango hade svarat nåt. Jag har ju en bild (Image). Då kan jag väl inte anropa med icon o grejer??

Till slut

Det funkade som du sa spango. Jag fick göra om imagen till en ikon o använde det du skrev. Då funkade det bra.
Tackar för hjälpen!!

//The_L

Som tack kan du få markera mitt svar ovan som slutgiltigt så att tråden syns som löst :)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)