webForumDet fria alternativet

Felmeddelande i Tomcats logfil

Javaur Java

8 svar · 484 visningar · startad av jme

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

hmm,

Ser detta fel i logfilen:

SEVERE: Error deploying web application directory public_html
java.lang.IllegalArgumentException: Context path /public_html must match the directory or WAR file name: ROOT

Är det nåt jag måste oroa mig för?

Web-applikationen körs på ett web-hotel.

Vi har återkommande problem med applikationen. Vi kör samma applikation på egen test-server. Web-hotellet har Tomcat 5.0.18/Linux och vi har Tomcat 5.0.30/Windows XP. På vår egen maskin så fungerar samma sidor bra, utan problem.

Problemet uppstår endast på web-hotellets server.

Problemet är att www-applikationen slutar att svara på all http-anrop. Den laddar kontinuerligt, men inget händer.

Det går inte ens att komma åt .../manager/html, dvs sidan man kan admisnistrera applikationen med.

Tycker det är lustigt, att man inte ens kommer åt manager/html.

Sidorna tycks fungera 2-3 dagar, sedan dyker det och vi måste starta om Tomcat.

Jag har försökt att ringa dem och har mailat dem med innehållet i loggen. De har svarat på ett mail hittills.

Ursäkta om jag ställer frågan igen, men är det någon som har erfarenhet utav felmeddelanden, som jag gav ovan?

Måste man deploya web-applikationen i en WAR-fil?

Har aldrig gjort det på egen server. Kundens server klagar på detta, tydligen, då ett felmeddelande kan läsas i logg-filerna.

java.lang.IllegalArgumentException: Context path /public_html must match the directory or WAR file name: ROOT

När jag kikar i katalogen webapps så finns min kunds katalog, ROOT men enligt "specsen så borde det också finnas en war-fil med namnet ROOT.war.

susnetMedlem sedan nov. 20048 inlägg

Låter som du inte har konfigurerat din server.xml rätt.

Jag har inte ens rört server.xml. Har inte ens haft access till den. :|

Nu märkte jag följande:

Följande felmeddelande får jag i catalina.out, om applikationen slutar att fungera och om jag startar om tomcat:

Startar jag sedan om tomcat igen så får jag inte felet.

*Uppdatering*

Nu verkar det som om jag har rejälä minnesproblem med applikationen.

När jag väljer show server status i tomcat manager så minskar serverns tillgängliga minne vid var http förfrågan.

Minnet verkar heller inte komma tillbaks.

Har installerat JProfile trial för att undersöka eventuella minnesläckor.

Måste sätta in mig i JProfiler. Någon som har erfarenhet av programmet?

EDIT: Typos rule the world!

Aleph_OneMedlem sedan juni 2003372 inlägg

Släng upp lite relevanta configbitar så är det lättare att komma på vad det kan va (server.xml eller var du nu har ditt Host element liggandes tex).

jme skrev:

Måste man deploya web-applikationen i en WAR-fil

Nej, men det underlättar :)
Vet inte hur hemma du är på Ant, men det är hyfsat lätt att bygga ihop en war-fil genom det.
http://ant.apache.org/manual/CoreTasks/war.html

Nu är det problemet löst. :)

Nu får jag iaf inga felmeddelanden i logg-filen.
Vet inte 100% vad som var felet men det var tydligen nåt med en katalog vars namn stökade till det.

Efter ytterligare undersökningar så verkar problemet vara en s k "deadlock". JProfiler verkar vara ett riktigt trevligt program. Med den kan jag stresstesta systemet och se ifall en deadlock uppstår igen.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)