webForumDet fria alternativet

Rekommendationer av program för Javaprogrammering!

20 svar · 617 visningar · startad av Fredde Mannen

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Hej hej! :D

Vilket program rekommenderar ni för skrivning av koden för javaprogrammen! :)

Säg nu inte notepad/anteckningar! :P

MannenMedlem sedan jan. 2003247 inlägg

Pröva suns netBeans, om du utvecklar i win miljö. Annars så är väl emacs att föredra.

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

För en uppgift på Universitetet skrev jag i JCreator och tyckte det var smidigt. Testa!

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Eclipse

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

K@llen skrev:

Eclipse

shunMedlem sedan mars 2004230 inlägg

I kursen Programmering A använde vi också oss av JCreator (hittas gratis på https://www.download.com) och det är helt ok.

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Qimen skrev:

K@llen skrev:

Eclipse

Kan inte mer än hålla med, gratis och det finns i stort sett vilket slags plugin som helts till Eclipse.

Aleph_OneMedlem sedan juni 2003372 inlägg

Mc Fetto skrev:

Qimen skrev:

K@llen skrev:

Eclipse

Kan inte mer än hålla med, gratis och det finns i stort sett vilket slags plugin som helts till Eclipse.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Om man ska lära sig programmera skulle jag inte rekommendera NetBeans eller Eclipse, inte som en början iaf. De programmen är ruggigt bra men har en viss tröskel, plus att man får för mycket gratis. Jag skulle rekommendera att man börjar med att lära sig med kommandoraden och någon lättviktseditor (typ UltraEdit eller Emacs) innan man ger sig på de gargantuanska IDE:erna.

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

spango skrev:

Om man ska lära sig programmera skulle jag inte rekommendera NetBeans eller Eclipse, inte som en början iaf. De programmen är ruggigt bra men har en viss tröskel, plus att man får för mycket gratis. Jag skulle rekommendera att man börjar med att lära sig med kommandoraden och någon lättviktseditor (typ UltraEdit eller Emacs) innan man ger sig på de gargantuanska IDE:erna.

Instämmer med föregående talare. Var lärare på en java-utbildning för företag och vi tvingade alltid våra deltagare att använda UltraEdit just för att de inte skulle bli för bundna av en IDE.

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Jag började med Textpad. Den har enklare stöd för programmering (syntax coloring, line numbering) samt stöd för java-tools, dvs man kan kompilera samt kröa Java-program direkt från TextPad.

Finns en massa liknande program (UltraEdit mm) och de passar utmärkt för att lära sig ett nytt språk. Som vissa i denna tråd redan nämnt, så är det bättre att börja med enklare program, dels för att du slipper lära dig ett mastodont-program och dels för att du inte ska ha för mycket hjälp av funktioner som automatiskt hittar metodnamn osv.

Lär dig att navigera i Suna Java API doc. Ett oumbärligt hjälpmedel.

När du kan språket så kan du vända dig till just Eclipse, netbeans & co.

Körde med TextPad i 3 år kanske. Nu kör jag Eclipse för java-kodning och Textpad för html, css och php. :)

Älskar Eclipse, bl a därför att den underlättar en hel del. Jag kan snabbt skapa mallar. behöver jag implementera ett interface, så gör jag det genom 2-3 nedtryck med musknappen.

Den är gratis. Man kan hitta en hel drös med plug-ins. Den har automatisk verifiering samt kompilering av kod. Skriver man t ex javax.swing. och trycker sedan crl-space, så får man upp en lista på bl a metoder som till hör paketet eller klassen osv. Väldigt smidigt.

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Tack för alla fina svar.. nu är det bara till att testa något och använda det! :)

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

- JCreator (Gratisversion finns)
JCreator som nämts tidigare är ett ett mycket simpelt och enkelt program. Det är kräver mycket liten plats på hårdisken snabbstartat och går snabbt att använda.

- Netbeans (Gratis)
Som nämdes ovanför hade jag bara den föregående versionen av och den tyckte jag kändes lite seg och hänge sig lite då och då. Men Vad jag har hört skall det ha blivit ett riktigt toppenprogram.

- Eclipse (Gratis)
Som också ha nämts, är ett program där det finns oändligt mycket plugins att lägga in. Vilket gör det till ett väldigt kraftfullt utvecklingsverktyg.

- JBuilder
Också ett mycket välutvecklat utvecklingsverktyg men lite dyrare än de föregående alternativen.

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

jme skrev:

Körde med TextPad i 3 år kanske. Nu kör jag Eclipse för java-kodning och Textpad för html, css och php. :)

Varför?? Det finn ett gäng riktigt bra plug-ins till Eclipse för web-utveckling. Vi använder oss av betalversionen av lomboz och myWeb men det finns andra. Då behöver man aldrig lämna Eclipse.

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Jag började med BlueJ, innnan jag började med netBeans. Är sugen på Eclipse och undrar om det finns en plugin som fungerar liknande såsom i netBeans där man enkelt kan skapa grafiska gränssnitt. Drag and drop dvs.

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Lime skrev:

Varför?? Det finn ett gäng riktigt bra plug-ins till Eclipse för web-utveckling. Vi använder oss av betalversionen av lomboz och myWeb men det finns andra. Då behöver man aldrig lämna Eclipse.

Jag vet faktiskt inte, det är så lätt skapat med textpad. Programmet öppnas snabbt och man är snabbt i gång.

Är så van vid TextPad. ;)

Säg namn på en bra plug-in (gratis) för Eclipse, som lämpas sig bra för php, html och css.

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

JBuilder är gratis för privatpersoner, som om man inte ska ha det på ett företag så är det ett väldigt bra program. Man kan se på direkten om man stavat fel till en klass/metod. Man kan se vilka metoder/variabler som finns i klassen/objektet man använder sig av. Väldigt enkelt att debugga sina program. Lätt att hantera flera projket på samma gång.

jme skrev:

Säg namn på en bra plug-in (gratis) för Eclipse, som lämpas sig bra för php, html och css.

http://phpeclipse.de/
Det enda jag stört mig på i senaste versionen är att den automatiskt lägger till avslutande enkel- och dubbel nuffror tex.. den gör det inte helt bra överallt, men det går att stänga av.

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Compusa skrev:

Är sugen på Eclipse och undrar om det finns en plugin som fungerar liknande såsom i netBeans där man enkelt kan skapa grafiska gränssnitt. Drag and drop dvs.

Någon som vet :q

Compusa skrev:

Jag började med BlueJ, innnan jag började med netBeans. Är sugen på Eclipse och undrar om det finns en plugin som fungerar liknande såsom i netBeans där man enkelt kan skapa grafiska gränssnitt. Drag and drop dvs.

Finns några stycken olika, en gratis är http://www.eclipse.org/vep/

Finns en hel del plugins här:
http://eclipse-plugins.info/
http://eclipseplugincentral.com/

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)