webForumDet fria alternativet

Java-tenta med penna och papper?

17 svar · 1 256 visningar · startad av Compusa

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Japp så är det, imorgon ska jag ha tentamen i Java och denna ska göras med penna och papper. Är jag ensam om att tycka att det är ett ganska korkat och missvisande sätt att visa sina kunskaper med? Jag kodar aldrig med penna och papper, visst har man det till hjälp ibland när man skall strukturera upp lösningar osv men ren kod skriver jag aldrig.

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Om jag inte minns fel skriver du inte en enda rad kod under Suns certifieringsprov till "Sun Certified Java Programmer". Det går bra att visa sin förståelse för språket utan kodknackande. ;)

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Vi fick skriva vår tenta för programmeringsmetodik med papper och penna, detta m.h.a. språket SML.

En uppgift bestod t.ex. att definera en abstrakt datatyp som uppfyller en massa krav. Den tog nästan en och en halv A4 med ren SML-kod. Ej buggtestat!

GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag har skrivit programmeringstentor med penna och papper, inte i just Java men i Ada och Lisp. Det fungerar ganska hyfsat faktiskt, även om det är ovant.

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Senaste två åren har jag skrivit minst 4 javatentor med penna och papper, armen brukar domna bort efter 2-3 A4. Oftast är det dock mindre metoder man ska skapa, där man får större klasserna bifogade tentan. Detta varvat med inlämningsuppgifter tycker jag fungerar bra.

BlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Har haft "tentor" i programmering där vi använt penna och papper. Tycker det blir mer rättvist om man får sitta vid en dator och ta del av hjälpguider och dylikt. Får man en uppgift att lösa, bör man få använda de hjälpmedel som finns som standard för att lösa uppgiften. Tenta med papper och penna blir annars mest att försöka memorera de viktigaste parametrarna, metoderna och dylikt. En tenta vid datorn är mer rätt vis.

En programmeringstenta med papper och penna, känns lite som om en elev som ska köra upp, ska rita på et papper hur man ska köra. (Lite starkt överdrivet, men vissa likheter finns. )

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

De programmeringstentor jag har skrivit, har alltid varit med penna och papper.

Blårand skrev:

Tycker det blir mer rättvist om man får sitta vid en dator och ta del av hjälpguider och dylikt.

På vissa programmeringstentor har vi varit tillåtna att ha med böcker och anteckningar under provet, just därför att man har tillgång till sådant i verklig programmering.

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag skrev en programmerinsgstenta i Pascal på högskolan med penna och papper. Vi fick inte ha några böcker eller hjälpmedel av något slag. Det blev 19 sidor kod... :x

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

K@llen skrev:

Om jag inte minns fel skriver du inte en enda rad kod under Suns certifieringsprov till "Sun Certified Java Programmer". Det går bra att visa sin förståelse för språket utan kodknackande. ;)

J2CP är ju mer en certifiering där man visar att man har den nödvändiga grundläggande förståelsen för språket, i J2CD (certified developer) däremot så skriver man kod för fulla muggar och får sedan koden granskad av en examinator från Sun.

Om tentan mer fokuserar på algoritmer och datastrukturer och att man då skall visa att man behärskar välkända algoritmer så funkar ju penna och papper utmärkt, skall man däremot visa på sin generella duglighet som Javakodare så tycker jag inte att penna och papper är helt funkis.

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Mitt rekord är 18 sidor C. Efter att man gjort några såna tentor så lär man sig att tänka igenom saker innan man börjar skriva och lämna mellanrum för eventuella variabeldeklarationer. ;)

Som sgtpepper skriver så fungerar det ju utmärkt för att visa sin kunskap om algoritmer. Det är ju inte någon strävan efter perfekt skriven javasyntax och jag är övertygad om att du kommer få rätt även om tar ett fingerat namn på metodanrop men beskriver vad det gör.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Samtliga tentor i programmeringskurser har varit att koda med papper och penna. Det extremaste jag gjort var i en datorarkitekturkurs där tentan var delad i två delar. Den första hade ett antal programmeringsuppgifter i mk68-assembler (avbrottsvektorer, usermode/kernelmode m.m) samt någon som var en översättning av ett helt C-program till mk68 assembler. Kravet var att koden skulle kunna kompileras och köras helt utan fel. Var det nåt fel blev det avdrag per fel och i värsta fall minuspoäng till nästa uppgift. Det blev väl runt 15 st A4:or med ren assemblerkod - utan hjälpmedel. I andra halvan blev det till att köra stacktrace och optimering på cpu:ns cahceminne med olika ersättningsalgoritmer vilket även det gav en massa A4:or. Endera hatar man assembler eller så älskar man det - efter en sån tenta. Tentorna i Java, C/C++, Haskell m.m har varit rena drömmen i kodning mot den nyss nämnda ;).

Compusa skrev:

Jag kodar aldrig med penna och papper, visst har man det till hjälp ibland när man skall strukturera upp lösningar osv men ren kod skriver jag aldrig.

Menar du att det inte är krav att 'torrköra' på dina programmeringskurser? Dåligt, isf. De rena proggkurser jag gått har innefattat en hel del torrkörning med övningspass m.m.

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag skrev en tenta i Objektorienterad programmering innan jul. I praktiken var det javakod som vi fick lära oss och på tentan fick vi skriva kod. Som mest blev det 4 A4 på en uppgift. Det var dock inte bara kod-skrivande utan även andra frågor.

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Då har man gjort sin tenta :) Det blev ju nästa kul att koda på papper efter ett tag, men visst kändes det något flummigt, lite jobbigt att inte kunna kompilera/testköra koden mellan varven.

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Jorå... många A4:or kod har man skrivit med Pb-tangentbordet...

Och rättat ännu fler i samband med kurser och examineringar.

Vad jag vill ha när jag begär att man skall skriva kod på en examina är att man kan visa att man behärskar det moment som uppgiften efterfrågar eller kräver. Det betyder inte att man skall skriva varenda jäkla rad i alla små hjälpklasser. Om man har en metod som tar en insträng och använder StringTokenizer och lägger strängarna i en Vector och returnerar så är det min uppfattning att den metoden kan man lika gärna göra som pseudo-metod. Alltså skriver man bara att "metoden splitString(String s) gör detta" och så skiter man i koden.

Har en gång fått full poäng på en uppgift trots att jag bara skrev 1 hel klass och 4 metoder. Resten var bara textuella beskrivningar av metoder och klasser och vad de skall göra.

Just my $0.02.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Kan här tillägga att jag ibland skriver Z80-assemblerkod på papper emd penna när jag inte har en dator i närheten, mest som övning.
Och jag blir lika glad varje gång koden funkar när jag prövar den...

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Skrivit tenta med papper och penna i C. :(

Suck.. tog ju flera sidor med min handstil! :e

dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg

När vi hade Java-tenta i höstas gjorde vi det vid datorer och fick använda alla möjliga sorters hjälpmedel, så länge vi inte kommunicerade med någon (t ex genom ett forum). Jag hade med mig läroboken, en "Java Bible" och satt och sökte lite på Suns sajt när det var något jag behövde slå upp.
Väldigt vettigt, tycker jag, eftersom det är samma förutsättningar som på riktigt.

SML-tentan i höstas skrevs däremot för hand. Det blev en del överstruken kod och en pil för att "peta in" något jag hade glömt, men gick bra ändå.

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Gislaved skrev:

Jag har skrivit programmeringstentor med penna och papper, inte i just Java men i Ada och Lisp. Det fungerar ganska hyfsat faktiskt, även om det är ovant.

Men du tog väl ada-körkortet utan papper och penna? Jag har haft båda tentatyperna i olika språk och måste säga att de man får använda papper och penna och kursbok har blivit mest rättvisande i jämförelse med kunskapen!

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)