webForumDet fria alternativet

Strukturering av klasserna

2 svar · 297 visningar · startad av jme

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Hej!

Jag har följande funktioner:

Användare:

- lägg till användare (bara admin kan)
- ändra användaruppgifter (bara admin kan)
- visa användaruppgit (alla kan)

Dagbok:

- nytt inlägg i dagboken (alla kan)
- radera inlägg (bara admin kan)

Nu vill jag "sortera" dessa funktioner i passande klasser.

Just nu har jag tre klasser, user, diary och admin.

Ska jag placera alla metoder i klassen User, som på nåt sätt har med användare att göra och sedan vid varje anrop, kontrollera om användaren har rätt till att utföra kommandot?

Eller ska jag placera all funktionalitet som bara admins kan göra i Admin-klassen? Men då tycker jag att oop-tänkandet bryts.

Sitter här och försöker klura ut, vilket sätt vore bäst.
Detta skall byggas upp kring J2EE. Försöker även klura ut, hur jag bäst ska kontrollera om användaren har behörighet till valda kommandot.

Om jag sorterar metoderna efter funktionalitet, så kan det hända att vissa metoder kräver högre access-level. Vill inte ha en kontroll i varje metod, om användaren har rätt att anropa metoden.

Just nu har jag kontrollen utanför alla klasser och det har fungerat bra. Nu måste jag bara göra några ändringar pga att vissa metoder i klasserna kräver högre access-level.

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Kan lägga till att klasserna user, diary och admin tar emot förfrågan av användaren, behandlar förfrågan och visar resultatet.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Själv skulle jag nog haft en User-klass för både admins och vanliga dödliga och sedan till den kopplat någon klass som håller reda på rättigheterna för den specifika användaren.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)