s
s
5 svar · 410 visningar · startad av eriwi
s
Ett annat tips:
[*KOD]
klistra in kod här & ta bort stjärnorna ovan & nedan (*)
[/*KOD]
Underlättar att läsa koden ordentligt :r
Orkar inte kolla på din kod och jag ser egentligen ingen mening med det då det rent generellt sett är som så att varje nod bör lagra värden som symboliserar längden (eller tiden) till nästa nod. Du vill alltså göra en sökalgoritm som inte tar en längre väg än vad lastbilen hinner på en vecka? Ifall du inte är bunden vid en specifik väg genom trädet är det väl bara att applicera en sökalgortim som baserar sig på kortaste avståndet ('dijkstras', 'iterativt djupet först' eller liknande) och sen kolla ifall det sammanslagna värdet av alla noders tagna värden är mer eller mindre än det får vara. Är det en statisk väg du ska ta i trädet (given väg) är det väl egentligen samma sak fast utan sökalgoritm, dvs slå ihop respektive värde och jämför om är mer eller mindre det tillåtna.
Dijkstras eller liknande algoritmer finns det i överflöd av på nätet, bara att söka. ;)
Tack för svaren, kanske inte riktigt som jag tänkt mig men tack iaf. Det löste sig senare //Erik
varför radera din post? det var väl onödigt, är ju bra om andra också har samma problem och lätt söka efter svaret istället för att behöva ställa frågan igen och vänta på att någon svarar. du hjälper ju ingen annan genom att ta bort det.