webForumDet fria alternativet

JSP eller PHP?

10 svar · 763 visningar · startad av Compusa

CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg

Har läst Java ett tag nu och har en liten fråga. Har funderat på det här med JSP. Hur bra är det i förhållande till PHP? Skulle vilja börja köra med objektorienterad kodning även på webben. Det verkar som JSP används av ganska få programmerare och det kanske finns en anledning till detta?

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Eh? Vad får du det ifrån? JSP är helt otroligt vanligt. Det, kombinerat med servlets.

sacred-eagleMedlem sedan okt. 200416 inlägg

JSP är stort, inte minst på stora sajter som t.ex. SVT <http://svt.se/>

CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg

JSP kanske används mer proffesionellt?

Är det några större skillnader för mig som programmerat Java att börja med JSP? Personligen gillar jag java skarpt och är det inte då ett naturligt steg att satsa på JSP istället för PHP när jag ska börja bygga applikationer för webben?

Skulle vara kul om man kunde få lite fördelar med JSP framför PHP... Får väl ta och läsa på lite om detta kanske.

jmeMedlem sedan maj 20011 967 inlägg

Jag skull nog jämföra jsp/servlets med php.

Jsp brukar användas för att visa resultatet på en förfrågan.

Om man följer t ex mvc2-modellen, så skall jsp-sidor agera som "views", dvs vyer och enbart ta hand om den visuella aspekten. Servlets kan man låta dirigera förfrågan till rätt "handler", t ex en JavaBean.

Fördelar med jsp?

Jag själv ser fördelen med jsp, att det är Java-baserat och jag har mer erfarenhet utav Java än php. Kan du Java bra, så tycker jag jsp/servlets är ett bra val. Du kan ju alltid lära dig php vid sidan om (som jag har gjort).

Har läst flertalet gånger att J2EE är mycket skalbart osv osv. J2EE är väldigt komplext med sina EJB, struts ...

Bra att kunna flera språk.

Php är nog lättare att komma igång med. När man pillar med J2EE så måste pilla med config-filer osv. En php-fil kan du kasta upp på servern och den går att köra direkt. Kör man med servlets, JavaBeans och andra klasser så måste man oftast starta om servern för att uppdateringarna ska gälla.

PHP 5 har vad jag vet bättre stöd för oop, även om php 4 stödjer oop delvist.

Det är inte så svårt att komma igång med J2EE, även om det kan verka lite förvillande. Det vore bra, om du till att börja med, läser om hur allt går ihop.
Till början kan det vara lite lurigt att få egna web-applikationer at tfungera, men jag råder dig att kika på medföljande exempel. Lär dig hur man konffar web.xml. Använd wf. ;)

Sätt upp Tomcat på din dator. Pilla i ordning alla classpaths och sätt igång. :)

thojo280Medlem sedan dec. 200463 inlägg

Jag gick över från php till Java, och det är absolut inget jag ångrar. Idag använder jag nästan uteslutande servlets och XML/XSLT, vilket är en oerhört smidig kombination. Visst, det är lite jobbigare att komma igång med, men det lönar sig i slutändan.

susnetMedlem sedan nov. 200410 inlägg

Jag kör också Java/JSP med Struts på Tomcat och jag tycker att den lösningen är bra mycket bättre än PHP.
Ska du utveckla från början så tycker jag du ska kolla på JSF - JavaServer Faces. Det verkar mycket bra, framförallt för att få ned utvecklingstiden och producera mer snabbare!
Jag tänker själv gå över till det just av den anledningen.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

Java 2 Enterprise Edt. (J2EE), där bland annat JSP ingår är betydligt vanligare i professionella sammanhang, åtminstone när det gäller större applikationsprojekt.

Har du möjlighet att välja så är Java det givna valet. PHP som OO-språk är inte helt lyckat..

jmeMedlem sedan maj 20011 967 inlägg

Jag har sjäkv inte testat, men hur är PHP5 som oo-språk då?

JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg

Inte helt säker men jag har fått uppfattningen att det är lite som c++, dvs mycket stucter etc.

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Mycket structar? Det undviker man normalt i C++ (även om skillnaderna mellan structar och klasser är nästan nil i C++). Hur som helst påminner PHP 5 om en snäll/slapp korsning av Java och C#. Alla som är intresserade, RTFM:
http://www.php.net/manual/en/language.oop5.php

141 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)