webForumDet fria alternativet

Direktiv för metoders ordning i klass?

Java

12 svar · 447 visningar · startad av Compusa

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg
Frågan#1

Har en del klass som börjat bli relativt stor, många metoder. Finns det någon regel eller direktiv på vilken ordning man skall ha sina metoder i?

Naturligtvis har jag constructorn för men sedan då?
Skall man sortera efter metodtyp? Accessor och mutator?
Först accessor metoder på instansvariabler, sedan mutatormetoder på accessor metoder... osv

Tips på någon oskriven regel eller hur ni brukar göra önskas :)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag brukar gruppera get/set-metoder tillsammans, så att getX och setX ligger efter varann.

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Sedan kan man gruppera alla privata variablar efter typ och synlighet.

Du kan gruppera alla implementerade metoder i sina egna grupper, samt före/efter dina metoder.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Tänk så här istället: är klassen större än vad som får plats på en skärmbild i din utvecklingsmiljö så är det en för stor klass, då är det dags att börja köra lite refactoring och bryta ner klassen i mindre delar.

Detta är iofs lite hårddraget, i sällsynta fall finns det ju anledning att ha fläskiga klasser, men oftast är det bara dumt.

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

OT:

Får väl köpa mig en 72" TFT skärm §e

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

jme skrev:

OT:

Får väl köpa mig en 72" TFT skärm §e

Hehe :D

Medlem sedan sep. 2002188 inlägg

jme: eller bryta ner klassen i mindre delar =) man får välja helt själv, snällt va? :) <-- han har inte den röda hatten på, för inget..

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Törs väl då knappt nämna min hjälpklass till en robotsimulering i AI-kursen som var på 936 rader (fulkod) :p

Tja, Swingkomponenterna ligger väl på några tusen kodrader var...

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

spango skrev:

Jag brukar gruppera get/set-metoder tillsammans, så att getX och setX ligger efter varann.

Precis vad jag tänkt :) Brukar vara lämpligt att även börja med instansvariablerna först? Dvs om man har metoder för dessa.

Compusa skrev:

spango skrev:

Precis vad jag tänkt :) Brukar vara lämpligt att även börja med instansvariablerna först? Dvs om man har metoder för dessa.

Alla instansvariabler brukar ligga först i filen, innan konstruktorer, metoder et.c.. De flesta verkar göra på det viset.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

spango skrev:

Alla instansvariabler brukar ligga först i filen, innan konstruktorer, metoder et.c.. De flesta verkar göra på det viset.

Jag är isf det gyllene undantaget som lägger dessa sist i klassen :)

Medlem sedan sep. 2001961 inlägg

Finns ganska bra beskrivet i Java Code conventions hur man rekommenderas att göra.

Läs den... inte så tjock och väldigt bra.

Sedan kan man även googla efter "Java naming convention"

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)