CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Har bland annat följande klasser:
Game: Parser parser; Room currentRoom; Player player;
Stack visitedRooms;
Player
fields: name; currentRoom; maxCarryWeight; carriedItems;
Utöver dessa klasser har jag bland annat en som heter Item och en som heter Room.
En spelare kan plocka upp föremål (Item) som finns i rummen samt lägga ifrån sig dom.
Det jag undrar är vilken klass metoderna takeItem, dropItem, och goRoom skall ligga i? Först hade jag metoderna i klassen Game men för att sedan flytta över dom till Player.
Rent logiskt tycker jag att dessa metoder borde ligga i Player men jag känner mig inte helt hundra? Hoppas att min beskrivning är tillräcklig?
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Jag tycker den är självklar i Player, player klassen ska ha ett tydligt definierat ansvarsområde.
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Tack Erka, vad tror du om goRoom? Det är metoden som gör att man förflyttar sig mellan rum?
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Jag hade lagt den i Player också, eftersom det är inte ett rum som förflyttar sig utan en spelare
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Fan vad bra :) Hade inte Player klassen från början, tillkom efter ett antala uppgifter (Java Blue J boken) och detta var exakt mina tankar också.
goRoom ligger dock i klassen Game men jag kanske ska flytta den ändå till Player?