Jag har idag alla mina servlets under WEB-INF/classes. Nu har jag bestämt mig för att få lite mer ordning och reda.
Jag tänkte därför dela upp mina servlets i olika packages. Men jag får det inte att lira riktigt...
Jag har skapat en katalog i som heter WEB-INF/classes/front och i min web.xml har jag skrivit följande:
<!-- Servlets -->
<servlet>
<servlet-name>Controller</servlet-name>
<servlet-class>front.Controller</servlet-class>
</servlet>
<!-- Mappings -->
<servlet-mapping>
<servlet-name>Controller</servlet-name>
<url-pattern>*.do</url-pattern>
</servlet-mapping>
Detta torde väl innebära att jag skall kunna anropa en servlet (Controller) i WEB-INF/classes/front med följande url?:
www.domän.com/HelloWorld.do
Men Apache/Tomcat kastar bara en 404:a (The requested resource (/HelloWorld.do) is not available.)
Någon som vet vad som kan vara fel?? :q
Nix! Det funkar inte... :(
Jag tror att felet beror på hur jag anropar paketet. För om jag inte använder mig av paket, utan har allt i WEB-INF/classes, så fungerar det bra, oavsett om jag skriver /*.do eller *.do
Men jag har inte en aning om hur jag skall lösa problemet.
swedeMedlem sedan feb. 2004230 inlägg Kanske dumt påpekande, men har du lagt till:
package front;
först i dina javaklasser?
Jo, det har jag... ;)
Jag vet hur man paketerar vanliga klasser, men detta är första gången jag försöker paketera servlets. Det borde ju fungera på samma sätt, men det vill inte fungera.
Någonting är fel. Man kanske inte ska paketera servlets ö.h.t.?? Är det inte någon annan som gjort detta förut som kan berätta om det går, och hur man gör isådanafall?
Jag vet att Tomcat (min applikationsserver) söker efter classer i WEB-INF/classes. Om jag då deklarerar (i web.xml) att mina servlets ligger i paketet "front", så borde ju Tomcat fatta att det är där den skall kolla.
Men inte... :(
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Det går utmärkt att paketera servlets. Har de rätt paketdeklaration och ligger i WEB-INF/classes/front borde det verkligen funka. Det kan ju ev. vara nåt annat som krånglar, testa att paketera en simpel Hello world-liknande servlet och se om det funkar.