webForumDet fria alternativet

Porta applikation från windows till os x

8 svar · 300 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Först av allt: Jag kan _ingen_ java!

Till frågan: Jag använder mig av en relativt stor javaapplikation på min windowsburk. Det är ett program som är nätverksbaserat (en server och massa klienter), arbetar mot en sql-databas mm. Min fråga är helt enkelt om det är svårt att porta en sådan applikation, eller om det i princip räcker med att kompilera om den? Vill gärna veta vad jag begär innan jag vänder mig till tillverkaren.

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Är där något GUI?

Jopp

Jag har inte hållit på med java så länge men vad jag har för mig så väljer man när man kodar programmet om det ska vara för win eller något annat, det går även bygga program som fungerar i win och unix, då kollar man med en if-sats t.ex. Men om ditt program bara är byggt för win så lär det inte fungera i något annat os (såvidare jag inte är helt ute och cyklar nu ;) ).

Attans.. aja, får väl skicka ett mail till honom och höra efter. Det skadar ju aldrig :)

Kollade efter lite... tror min teori stämmer rätt bra.

try
{
UIManager.setLookAndFeel("com.sun.java.swing.plaf.windows.WindowsLookAndFeel");
}

Ett exempel för win apps.

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Om programmet är bra programmerat och inte använder några platforms specifika API:er (3:e parts för det mesta) så ska du inte behöva göra något utan bara flytta över Jar filerna till din OS-X burk och köra.
Om den inte hittar den "look and feel" som är specificerad så återgår den automatiskt till default som finns för varje maskin så det ska inte vara något problem. GUI är inte platforms beroende, tänk bara på alla problem det skulle vara med applets annars :)

/Viktor

Viktor skrev:

Om programmet är bra programmerat och inte använder några platforms specifika API:er (3:e parts för det mesta) så ska du inte behöva göra något utan bara flytta över Jar filerna till din OS-X burk och köra.
Om den inte hittar den "look and feel" som är specificerad så återgår den automatiskt till default som finns för varje maskin så det ska inte vara något problem. GUI är inte platforms beroende, tänk bara på alla problem det skulle vara med applets annars :)

/Viktor

Ah där ser man. Det var ju riktigt trevligt. :)

Shit :D
Letade igenom programmappen på windowsburken, hittade en jar-fil (bland en jävla massa andra filer). kopierade över den till macen och startade den. Det verkar tamefan fungera :D:D Vissa designbuggar dock (som att man vissa rutor kommer utanför bilden så man får chansa på att man skriver i rätt fält :P

121 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)