webForumDet fria alternativet

package extra does not exist

10 svar · 429 visningar · startad av GrodanBoll

GrodanBollMedlem sedan sep. 2001788 inlägg

Tjena hej :)

Jag är värsta nybörjaren på java och då kommer en bunkre fråga som ett brev på posten. Här kommer ett par stycken...

Vad är det för skillnad mellan
- J2SE 5.0
- J2EE 1.4 SDK
- J2SE 1.4 SDK

Antar att SDK är för utvecklarna, software development kit?

Jag har laddat ner och installerat j2sdk1.4.2_05. Skrivet ett litet "Hello Java", kompilerat och kört det med stor framgång. ;)

Nu har jag då gett mig på

import extra.*;

public class ApplikationsTest
{
	public static void main(String[] arg)
	{
		System.out.print("Det här är  ");
		System.out.println("ett test!  ");
		System.out.println("En applikation!");
		Input.paus();

}

}

När jag komplierar det så får jag som svar:

C:\tmp\java\lab01\ApplikationsTest.java:1: package extra does not exist
import extra.*;
^
C:\tmp\java\lab01\ApplikationsTest.java:10: cannot resolve symbol
symbol  : variable Input 
		Input.paus();
                ^
2 errors

Tool completed with exit code 1

Antar att det är för att programmet inte hittar import-filen?
Men vad har jag då gjort fel i installationen.

juventus1Medlem sedan dec. 2000399 inlägg

Kolla på den här länken: http://www.cs.chalmers.se/~skanshol/Java_dir/#Hj�lpklasser

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Men vad har jag då gjort fel i installationen.

Inget. Det är din litteratur som är lite 'off' om man kan säga så. I mitt tycke är det bättre med en bok som från början ger de 'rätta' (Java standard) verktygen ;)

Hehe, men schysst då. Har precis inhandlat boken som är kurslitteratur.
Har du kanske något boktips som är grymt bra, inom Java då ;)?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Är det kurslitteratur är det antagligen lika bra att du följer strömmen, men ha i minnet att det är skillnad på kursbokens Java och 'standard' Java ;)

Ang annan littertur så har det säkert diskuterats tidigare här på wF så det är nog sökfunktionen som gäller. Alternativt javas hemsida på sun :)

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Vad är det för skillnad mellan
- J2SE 5.0
- J2EE 1.4 SDK
- J2SE 1.4 SDK

För det första, J2SE betyder Java 2 Standard Edition och innehåller alla klasser och verktyg för att du ska kunna skapa egna Java-program.

J2EE betyder Java 2 Enterprise Edition och är egentligen ett ramverk för utveckling av web-applikationer och innehåller nya klasser för t ex web-ändamål. Du kan med hjälp av J2EE skapa web-applikationer som sköter e-handel och du kan skapa helt vanliga web-sidor. Begrepp som jsp, servlets, EJB omfattas av J2EE.

SDK betyder Software Development Kit. I den ingår alla utvecklingsverktyg.

För att röra ihop ännu mer så finns det även JRE som betyder Java Runtime Environment som innehåller altl som behövs för att köra dina egna Java-program. JRE inkluderas vanligtvis med SDK så jag rekommenderar att du alltid väljer SDK, då får du med allt.

Sedan detta med J2SE 1.4 och J2SE 5.0...

J2SE 5.0 kan man se som 1.5 men sun bestämde sig för att efter 1.4 kommer 5.0 då den nya versionen innehåller (enligt Sun) så mycket förändringar samt nyheter att man ser mer tydligt att det handlar om en större uppgradering med 5.0, istället för 1.5.

Samma sak var det då Java var i version 1.1.8. När nästa version kom ut så hette det plötsligt J2SE 1.2. Man ville påpeka att det nu handlade om Java 2.

Sen kan man ju undra varför inte det blev Java 3. ;)

Tack för alla svar. :bire

Känner såhär ibörjan att det kan vara svårt att få till de första programmen som stular så jag hoppas att ni inte blir lacka på mina, antagligen, naiva och lite dumma frågor.

Jag skall försöka mig på att behålla literaturen jag har om den inte rent knasar ur.

Har även fått bort det första felet genom länken som
juventus1 bidrog med. :)
Dock ligger det andra felet fortfarande kvar i samma program som i första posten:

symbol  : variable Input 
		Input.paus();
                ^
1 error

Tool completed with exit code 1

Nu är det inte så att jag riktigt förstår vad Input.paus() gör, men jag antar att den pausar konsolen tills ett enter (?), och det kan vara fel att börja i denna ände men jag försöker följa de exempel jag får.

Vore kanontacksam för ytterligare hjälp i denna "hjälp för att kicka igång GrodansBolls Java karriär" -tråden. ;)

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg
import extra.*;

public class ApplikationsTest
{
	public static void main(String[] arg)
	{
		System.out.print("Det här är  ");
		System.out.println("ett test!  ");
		System.out.println("En applikation!");
		Input.paus();

}

}

symbol : variable Input

Felet du får betyder att klassen Input inte kan hittas.

I din kod så försöker du också importera nåt med:

import extra.*;

Finns klassen Input i paketet extra?
Om det är meningen at Input ska finnas i paketet extra så se till att du har följande deklaration i början av filen Input.java:

package extra; // anger vilket paket klassen tillhör

Sketlärare vi har som ger sådana exempel i början av en kurs. :/
Ska följa boken strikt istället och hoppar detta exempel.

Tack för hjälpen. :)

bud_bundyMedlem sedan okt. 20042 inlägg

Har du en gammal upplaga av boken eller (nyaste är 4an)? De senare upplagorna så har Skansholm slutat att använda extra paketet så mycket pga kretik. Iaf så gillar jag "Java direkt med swing" boken starkt, den tar bara upp grunderna men någonstans måste man börja.
För att få extra paketet att fungera så måste du "installera/patha" den rätt. Det du troligen har gjort nu, är att bara lagt den i samma katalog som class filen. Och det fungerar men är opraktiskt att hela tiden flytta den.

Har iofs Y. Daniel Liangs bok som kursbok. Och är e ännu inget om ett extra packet. E lärarens fria del antar jag. Inte så pedagogiskt dock.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)