webForumDet fria alternativet

package extra does not exist

10 svar · 429 visningar · startad av GrodanBoll

GrodanBollMedlem sedan sep. 2001788 inlägg

Tjena hej :)

Jag är värsta nybörjaren på java och då kommer en bunkre fråga som ett brev på posten. Här kommer ett par stycken...

Vad är det för skillnad mellan
- J2SE 5.0
- J2EE 1.4 SDK
- J2SE 1.4 SDK

Antar att SDK är för utvecklarna, software development kit?

Jag har laddat ner och installerat j2sdk1.4.2_05. Skrivet ett litet "Hello Java", kompilerat och kört det med stor framgång. ;)

Nu har jag då gett mig på

import extra.*;

public class ApplikationsTest
{
	public static void main(String[] arg)
	{
		System.out.print("Det här är  ");
		System.out.println("ett test!  ");
		System.out.println("En applikation!");
		Input.paus();

}

}

När jag komplierar det så får jag som svar:

C:\tmp\java\lab01\ApplikationsTest.java:1: package extra does not exist
import extra.*;
^
C:\tmp\java\lab01\ApplikationsTest.java:10: cannot resolve symbol
symbol  : variable Input 
		Input.paus();
                ^
2 errors

Tool completed with exit code 1

Antar att det är för att programmet inte hittar import-filen?
Men vad har jag då gjort fel i installationen.

juventus1Medlem sedan dec. 2000399 inlägg

Kolla på den här länken: http://www.cs.chalmers.se/~skanshol/Java_dir/#Hj�lpklasser

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Men vad har jag då gjort fel i installationen.

Inget. Det är din litteratur som är lite 'off' om man kan säga så. I mitt tycke är det bättre med en bok som från början ger de 'rätta' (Java standard) verktygen ;)

Hehe, men schysst då. Har precis inhandlat boken som är kurslitteratur.
Har du kanske något boktips som är grymt bra, inom Java då ;)?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Är det kurslitteratur är det antagligen lika bra att du följer strömmen, men ha i minnet att det är skillnad på kursbokens Java och 'standard' Java ;)