webForumDet fria alternativet

Tvinga Horizonell scroller??

2 svar · 300 visningar · startad av SnowJim

SnowJimMedlem sedan sep. 200420 inlägg

Tja

Jag har en JTextPane som jag laddar in ett defaultstyleddocument i.

Varje rad i detta dockument avslutas med "\n" efter som int wordwraping får utföras. Jag har nämligen ritningar som ska passa till vissa rader på höger sida om texten.

Den verticala scrollen fungerar som den ska, men den horizontella anser att den inte behöver användas(efter som texten får plats) Men ritningarna är utanför(halvt om halvt) så jag måste ha den horizontella scrollen också.

Jag har provat att ändra storlek på documentet men det verkar inte finnas någon funktion för det.

Något förslag för hur jag tvingar mig till den verticala scrollen?

Jag har provat me denna koden, och då komemr scrollen fram, men scrollar man så hoppar den till baka på plats 0 igen.

public void setBounds(int x, int y,int width, int height)
  {

Dimension size = this.getPreferredSize();
      super.setBounds(x
                      ,y
                      ,1000+Math.max(size.width, width)
                      ,height
                      );

}

1000+ för att annars fungerar det inte alls.

Något förslag?

//Jimmy

SkyMedlem sedan maj 200388 inlägg

dinScrollPane.setHorizontalScrollBarPolicy(JScrollPane.HORIZONTAL_SCROLLBAR_ALWAYS);

bör väl fungerar.

Edit: skrev lite fel. Fixat.

SnowJimMedlem sedan sep. 200420 inlägg

Jo det har jag redan gjort, så båda Scrollerna syns, men det är bara den Verticala som man kan dra i.

Den Horizontella vill inte visas efter som wordwraping används på StyledDokument(hur man nu får bort wordwrapping).

Detta innebär ialla fall att vertical scrollen kan man aldrig dra i, även om man har ritat ritningar på JTextPane.

Hoppas ni hänger med på hur jag menar?

Jag vill liksom kunna se mina ritningar.

En ide var att disable wrodwrapping(på DefaultStyledDocument eller JTextPane(vet inte hur eller vilke)) och lägga in blankrader till den bredden man önskar.

Annars tycker man att man ska kunna sätta hur stort dokumentet ska vara men det verkar itne häller vara möjligt??

//Jimmy

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb