webForumDet fria alternativet

En slideshow Applet

4 svar · 298 visningar · startad av Wolfheart

WolfheartMedlem sedan maj 200437 inlägg

Om man skapar en Applet som som ska visa en slideshow. Det kan handla om allt ifrån 10- till kanske 10 000 tals bilder. Problemet jag undrar över hur funkar det med förladdning av bilder? Laddas alla bilder ner till klienten eller förladdas de på servern?

Jag kanske är helt ute och cyklar nu.. men det borde väl vara så att man måste ladda ner ett visst antal bilder till klienten i taget för att det ska flytta fint(eller alla på en gång). Slideshowen ska byta bilder med ca 1 sekunds mellanrum och man ska kunna starta, stoppa osv.

Det kanske finns något annat sätt och lösa detta på. Kanske inte en applet är rätta vägen att lösa detta.

Har gjort en JavaScript lösning på detta men börjar det handla om 1000 bilder går det väldigt segt att köra det från webbservern.

Tacksam för alla tips på lösningar

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Om du har en slideshow borde väl bilderna ligga i någon form av ordning, inte sant? Då skulle du ju för att se till att man (a) inte käkar upp klienternas RAM-minne, och (b) får allt att flyta fint genom att alltid förladda fem-tio bilder före och efter den bild man står på just nu. En applet funkar bra att göra det här med, men det borde gå att göra i Javascript också. Oavsett vilket du väljer sker allt arbetet på klientsidan.

Jo bilderna ligger i ordning de heter image_040930_101212 tex. Felet jag har gjort tidigare var att jag förladdade för många bilder på en gång... ska testa med 5-10 som du säger verkar vara det smidigaste.

Men låt säga att det handlar om tusen bilder och jag tittar på bild 500 och vill snabbt titta på den första bilden igen(har en knapp för det). Finns den bilden kvar på klienten eller måste man förladda/ladda ner den igen?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det beror på hur man gör (uppenbarligen). Du måste ju nånstans ha kvar en referens till det objekt som representerar bilden, har du inte det måste du ladda in den första igen.

ok.. var som jag misstänkte.. Håller på med en JavaScript lösning vid sidan av Java appleten som verkar funka ganska bra.

Men tack för alla hjälp

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)