Tja!
Mitt program skriver ut ritningar till två JEditorPanels och visar skildnaden(genom olika färger)
När det är större ritningar(med mycket text) så hackar det en hel del när man scrollar ner, och detta gör att ibland så blir färger o limnande väldigt konstiga.
En stor anledning till att det går så långsamnt är att den klass som skriver ut Texten inehåller två strängar, en med texten och en med färgkoden till text strängen
Basicstr = "Hej på er"
Markedstr = "000055066"
i detta fallet färgas på och er i olika färger medan resten är svart(som vanligt)
När den så ska skriva ut de stora ritningarna så går mycket tid åt till att den går ingeom loopar (bokstav för bokstav) sätter färger och skriver ut på en viss position.
Jag jag försökt komma ifrån detta genom att skriva det till en bild första gången, och om bilden blir för stor för minnet(stor ritning) så får man bläddra mellan sidorna med hjälp av en knapp. Men att scrolla en bild som innehåller kanske 5 sidor verkar ändå ganska segt, det händer att det blir fel här o där(särskilt om man scrollar snabbt). Det ä alltså endast första gången den skapar bilden sen ritar den bara om bilden när man scrollar.
Så nu måste jag hitta ett bättre sätt!!!!
Jag har funderat på om man skapar html sidor utifrån ritiningarna och visar det i en JEditorPane, då tror jag det skule flyta på rätt bra. Problemet är att det blir inte lätt att bygga upp sidan med hjälp av html efter som man inte kan skriva ut pilar, text o liknande på en angiven kordinat utan måste istället använda tabeller o liknande.
Sen verkar det som om Javas stöd för HTML inte är någon höjdare.
Jag har även funderat lite på om man skapar en klass som lagrar ner informationen på ett enkelt sätt, alltså där den inte behöver gå igenom tecken för tecken varje gång den ska rita utan gör deta endast när den laddar in sidan(1 gånge).
Problemet kvar står dock lite med poisioneringen av text raderna, men man kan ju bygga något system där man sprar ner rad för rad och skriver ut dem rad för rad.
Så klart har jag provat använda Scrollpane på min JEditorpane, och detta borde fixat problemet så att det inte måste gå in o kallkulera färger o sådant varje gång, men det gör den inte?? Den måste gå in o göra detta annars skrivs inget ut när man scrollar.
Skule vara väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta!!
MVH
Jimmy