Sitter å bygger på mitt projekt nu, och har en liten undran om man kan göra så att om det läggs till en ny rad i en JTextPane så börjar den längst ner på sidan, som på IRC
Nån som har nån lösning på detta?
4 svar · 343 visningar · startad av tronez
Sitter å bygger på mitt projekt nu, och har en liten undran om man kan göra så att om det läggs till en ny rad i en JTextPane så börjar den längst ner på sidan, som på IRC
Nån som har nån lösning på detta?
Ja: scrollRectToVisible
den funkar nästan som jag vill:
mainText.scrollRectToVisible(new Rectangle(0,0,1,1))
Detta gör ju att texten fortfarande börjar längst upp i början när jag först startat applikationen, det jag är ute efter är att det första som skrivs ska hamna i botten av TextPane
Eh... du måste ju säga åt den att skrolla till sista raden... inte till första hela tiden.
Tja, lånar tråden lite!
Kan man positionera ut text på något vis utan att använda det inbyggda dynamiska systemet?
Säg att jag har lite text på vänster sida, sen vill jag plasera ut lite små texter i mitten och på vänster sidan lite här och där, hur gör man detta lätt?
Jag kan så klart blanda in alla arrayer(som ska skrivas ut med strängar) in till en sträng, men det blir inte så väldigt lätt att positionera ut det som det passar med ritningarna.
//Jimmy