JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Jag ska ha en unik nyckel på 30 tecken / session.
Jag tänkte att man borde kunna kapa sessions id-t på något smart sätt. Id:t behöver bara vara unikt i ca 15 min (som mest), fast det är bra om det är så länge som möjligt.
Hur ökas sessions id:t. läggs det på 1 för varje session eller?
Kan man kapa de första siffrorna och få ut ett "nästan unikt" värde?
Eller måste jag göra en special?
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Kan du inte använda det session id som finns i session objektet? Det är garanterat unikt för varje besökar under den tid som besökarens session lever (den tiden ställer du in i web.xml). Det är väll en 32 bits hash som slumpas fram av J2EE motorn.
/Viktor
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg jupp, det gör jag... nästan! Grejjen är att i databasen är det fält som ska fyllas bara 30 tecken. Jag kapar alltså det session-id:t... Grejjen är att jag tror att min kapning inte är så bra för det förekommer att det kan bli lika.
Kan man kapa sessions-idt på något "rätt" sätt för att få det nästan unikt?
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Tror inte det. Som sagt är det väll en md5 hash eller liknande och de är ju 32 bitar.
Vad du skulle kunna göra är att skapa en HttpSessionListener som skapar ett eget 30 bitars id för varje session. Läs här, J2EE Web Application Events för mer info.
/Viktor
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Tack för svaret men jag löste det genom att kräva att fältet skulle vara 32 tecken eller mer i databasen. Så slapp jag göra ändringarna utan det fick nån annan göra :D