webForumDet fria alternativet

Projektförslag

4 svar · 418 visningar · startad av tronez

tronezMedlem sedan juli 2001657 inlägg

Hej,

Jag har fantastiskt dålig fantasi, och skulle behöva lite hjälp med att komma på ett slutprojekt i en JAVA kurs.

Programmet måste innehålla allt detta:

A. Grundkrav som måste uppfyllas av alla grupper, för att få betyg 3.
• Applikationen skall vara funktionell. (ej bara hello-world) Omfattningen på applikationens funktioner skall godkännas av laborationshandledare.
• Studenterna skall skriva en applikation som har ett användarinterface skrivet i Swing. Applikationen skall använda flera olika swingkomponenter.
• Om ni skriver en Applet skall webbläsare som ej stödjer applets visa en text.
• Applikationen skall ha en about-meny där information om alla medlemmar av gruppen är representerade.
• Applikationen ska ha en objektorienterad design.
• Användarmanual ska finnas till programmets alla delar.
• Koden ska vara väldokumenterad.

B. Utökade krav som måste uppfyllas om en eller flera i gruppen aspirerar på betyg 4.
• Applikationen skall vara trådad, trådarna ska avslutas på ett vettigt sätt.
• Applikationen skall hantera undantag på ett vettigt sätt, dvs antingen repetera momentet inför användaren eller upplysa användaren vad som hänt.
• Krav för betyg 3 skall vara uppfyllt.

C. Utökade krav som måste uppfyllas om en eller flera i gruppen aspirerar på betyg 5..
• Applikationen skall finnas i ett körbart jar-arkiv.
• Krav för betyg 3 och 4 skall vara uppfyllt.
• Applikationen eller appleten skall spara något på fil som sedan kan inläsas igen.
• En eller flera av de tre följande kraven skall vara uppfyllt
1. Applikationen skall kommunicera via sockets med en annan applikation
2. Använda sig av animerad grafik och hantera ljud
3. Spara/hämta information från en databas.

Ge gärna förslag på alla betyg, betyget jag siktar på är dock 4 till 5.

Tack på förhand!

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Varför sikta på annat än 5? ;) Att utöka fyran till en femma är gjort på en fiskvart.

En klassisk tillämpning skulle kunna vara ett chattsystem (server + klient). Det blir flertrådat, du gör GUI:t i Swing, sparar inställningar för klienten (typ, senaste servern man anslöt till) i en fil som sedan läses in nästa gång man startar... det finns nästan ingen hejd på hur bra det är.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

jag ska nog göra ett Tetris-spel till programmeringstekniken senare i höst, men det är jag ;)

tronezMedlem sedan juli 2001657 inlägg

tack för förslagen, är inte så intresserad av spelprogrammering, men en chat klient/server låter rätt intressant.

Hoppas på några fler förslag innan jag bestämmer mig!

Mc FettoMedlem sedan nov. 20021 920 inlägg

Kanske en enklare ftp-klient!

Genererad på 506 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb