webForumDet fria alternativet

va behöver jag?

14 svar · 550 visningar · startad av jwradhe

jwradheMedlem sedan juni 2002711 inlägg

Har precis laddat ner Textpad och undrar vart ja får tag i complierare och det som behövs för att köra programmet ja skriver.

kobranturreMedlem sedan maj 2004693 inlägg

har du laddat ner Java?

jag brukar skriva koden i jgrasp

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Du behöver först och främst Java SE, version 1.4.2 är den senaste skarpa - men snart kommer Java 5.0 - med mycket nytt. Kan vara värt att köra Betan för att komma igång med 5.0 på en gång.

Vill du sedan utveckla EJB's, web-klasser (JSP/Servlets/m.m.) ska du även ladda ned Java EE.

Vill du utveckla för mobila plattformar som mobiltelefoner och handdatorer, ska du ladda ned lite packages från Java ME.

TextPad är inte ultimat att utveckla applikationer i, du gör klokt i att använda någon riktig IDE som Eclipse - det gör livet enklare och vackrare.

Vad anser ni att man ska använda, Eclipse eller NetBeans som IDE?

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Själv tycker jag Eclipse är den bästa IDE som finns för Java just nu. Många bra plugins och mycket kraftfull och smidig att använda. Saknar dock stöd för de nya språk funktionerna i Java 5 men det kommer i nästa version som redan finns som beta och kan laddas ner.

/Viktor

BromsMedlem sedan sep. 2002188 inlägg

Jcreator är en enkel och översiktlig editor.. gratis är den också..

Ladda ner här!

Hoppas den klarar av java 5. Laddade ner Java 5 och nu tycks allt strula med Eclipse och Jgrasp. Även lite med netbeans :(

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Kanske därför min Eclipse också hänger sig ibland numera! Får ladda in tidigare version och se över.

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Mc Fetto skrev:

Kanske därför min Eclipse också hänger sig ibland numera! Får ladda in tidigare version och se över.

Edit: Eclipse tycker jag är helt klart den bästa IDE för Java som är gratis (har inte haft möjlighet att testa t ex Websphere)

Kan meddela att Jcreator fungerar finfint :) (hittills)

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Jag kör senaste versionen av Eclipse med Java 1.5 utan problem, dock som jag skrev ovan kan man inte använda de nya språkliga sakern i Java 1.5 i nuvarande versioner av Eclipse.

/Viktor

BromsMedlem sedan sep. 2002188 inlägg

Mm så länge man kodar för sin egen del räcker jcreator fint, kanske bättre att fixa större pålitligare program annars.. Men för mig har jcreator aldrig krashat, använt det i flera månader..

EmiloMedlem sedan dec. 200096 inlägg

Jag använder Eclipse och det går att använda sig av många nyg funktioner ifrån verision 5 som t ex generics o den nya for loopen.
Man måste ställe in programmet så den använder sig av java 5.

Emilo hur gör man det (ställer in den). Sedan undrar jag vad du menar med den nya for loopen? Hur ser den ut?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Den nya for-loopen

List<String> blaha = new List<String>();
for (String s : blaha) System.out.println(s);
141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)