Java måste ha den mest svårorienterade documentationen.
Skulle behöva en länk som visar alla packages
(import java ngt;)
tack på förhand
4 svar · 272 visningar · startad av kobranturre
Java måste ha den mest svårorienterade documentationen.
Skulle behöva en länk som visar alla packages
(import java ngt;)
tack på förhand
Och för övrigt så heter det inte packages. Ett Package är typiskt C/C++ och gör import gör inte att du infogar en annan klass i den klass du skriver utan den utökar bara det som kallas för namnrymden i klassen (namespace).
För att kort förklara namnrymd. En klass heter något, säg Kalle. Nu kan det finnas många Kalle alltså skiljer man dessa åt genom att sätta ett "efternamn" på Kalle. Fast i Java-fallet är efternamnet ett förnamn...
Så om jag skulle göra en klass Kalle så skulle jag döpa denna till lime.Kalle för att signalera att det är MIN kalleklass.
Om Sky gör en Kalle-klass så döper han den lämpligtvis till sky.Kalle.
Om jag sedan vill använda min Kalle-klass i en annan klass, nämeligen klassen Hobbe så kan jag skriva såhär:
import lime.Kalle;
class Hobbe {
public Hobbe()
{
Kalle k = new Kalle();
}
}
Om jag plötsligt bästämmer mig för att "abbans, Sky's Kalle-klass är bättre" så behöver jag bara säga åt min klass att använda ett annat name-space och skriva:
import sky.Kalle;
class Hobbe {
public Hobbe()
{
Kalle k = new Kalle();
}
}
Om jag vill använda båda blir det iiiite knepigare får då måste jag verkligen explicit säga vilken Kalleklass jag använder. Såhär:
class Hobbe {
public Hobbe()
{
lime.Kalle lk = new lime.Kalle();
sky.Kalle sk = new sky.Kalle();
}
}
Ganska enkelt alltså... :-)
Lime skrev:
Och för övrigt så heter det inte packages. ...
Jo det gör det. Det betyder (möjligen) inte samma sak som i C/C++ men det heter ändå packages.
Finns många termer som heter lika i C/C++ och Java men som har helt olika betydelser i de två fallen. Ett exempel är static.
aasah: Dumma mig... det är klart det heter packages.